Considerations about prescribed work: reflections on modalizations which focus on teachers’ acting

Authors

  • José Wellisten Abreu Souza Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB
  • Liane Velloso Leitão Instituto Federal da Paraíba (IFPB), João Pessoa, PB.
  • Thiago Magno de Carvalho Costa Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB
  • Mônica Mano Trindade Ferraz Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v27i2.35626

Keywords:

PCN, SDI, prescription, teaching work, modalization.

Abstract

In this article we have the aim to analyze the educational work represented in texts which (re)shape the work of Portuguese language teachers in terms of prescribed work. Therefore we intended to make a detailed review of the following sections of the National Curricular Parameters (PCN): “Learning and  Teaching  Portuguese  Language  in  schools”, “Considerations  related  to didactic treatment of content” and the subsections which focused the “Didatic Treatment”.  Our  analysis  focuses  on  modalizations  referring  to  the  work
of  the  teacher,  as  suggested  by  Bronckart  in  the  theoretical  framework  of Sociodiscursive Interactionism (SDI).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Wellisten Abreu Souza, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB

Doutorando em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, e membro do grupo de pesquisa Semântica, Léxico e Cognição. E-mail: josewellisten@hotmail.com.

Liane Velloso Leitão, Instituto Federal da Paraíba (IFPB), João Pessoa, PB.

Doutoranda em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba PROLING/UFPB, membro do grupo de pesquisa GELIT (Grupo de Estudos em Letramento, Interação e Trabalho) e professora do Instituto Federal da Paraíba (IFPB), João Pessoa, PB.

Thiago Magno de Carvalho Costa, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB

Mestre em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba PROLING/UFPB e membro do grupo de pesquisa Semântica, Léxico e Cognição.

Mônica Mano Trindade Ferraz, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB

Professora Doutora do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFPB PROLING/UFPB e coordenadora do grupo de pesquisa Semântica, Léxico e Cognição.

Published

2015-12-22

How to Cite

SOUZA, J. W. A.; LEITÃO, L. V.; COSTA, T. M. de C.; FERRAZ, M. M. T. Considerations about prescribed work: reflections on modalizations which focus on teachers’ acting. Signótica, Goiânia, v. 27, n. 2, p. 583–604, 2015. DOI: 10.5216/sig.v27i2.35626. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35626. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Article