In-service portuguese language teachers’ beliefs and expectations in the master’s program Profletras

Authors

  • Leandra Ines Seganfredo Santos Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Câmpus de Sinop, Mato Grosso, Brasil
  • Luzia Aparecida Oliva dos Santos Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Câmpus de Sinop, Mato Grosso, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v28i2.35454

Keywords:

Portuguese Language, Teacher Education, PROFLETRAS, Beliefs.

Abstract

This research is a qualitative-interpretative study carried out with Portuguese Language teachers of public schools from Mato Grosso State. They form the first class of the Professional Master’s Program in Letters (PROFLETRAS), in  UNEMAT/Sinop.  The  data  were  collected  through  open  questionnaires. From  the  theorizations  on  literacy  studies,  beliefs  and  teacher  as  literacy agents education, it is discussed how the group conceives language concepts, alphabetization and literacy(ies), and the school and Portuguese teacher’s role. We  also  socialize  how  the  practice  of  Portuguese  classes  happens  and  the aspirations of the group from the reflections proposed by the program.

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Author Biographies

Leandra Ines Seganfredo Santos, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Câmpus de Sinop, Mato Grosso, Brasil

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), mestre em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), doutora em Estudos Linguísticos (Linguística Aplicada) pela UNESP/IBILCE e pós-doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (PUC/SP). É professora concursada na UNEMAT, na área de Metodologia do Ensino, com experiência nos Cursos de Pedagogia e Letras, com ênfase em formação docente e ensino de língua materna e língua estrangeira na Educação Básica. Professora permanente dos Programas de Mestrado em Linguística e PROFLETRAS (UNEMAT). Coordena o subprojeto PIBID Interdisciplinar – Formação para a Diversidade: Educação Linguística, Educação para a Diversidade Cultural e Educação Ambiental nas Licenciaturas no contexto da Amazônia Mato-Grossense e entorno do Parque do Xingu.

Luzia Aparecida Oliva dos Santos, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Câmpus de Sinop, Mato Grosso, Brasil

Professora Adjunta do Departamento de Letras, da Universidade do Estado de Mato Grosso, campus de Sinop. Doutora em Letras pela UNESP, na área de Literaturas em Língua Portuguesa. Tema: Literatura e indianidade. Mestre em Letras, pela UNESP, em Teoria da Literatura. Tema: Narrativa: Mito, lenda e história. Graduada em Letras pela FECILCAM - Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão – PR.

Published

2016-11-23

How to Cite

SANTOS, L. I. S.; SANTOS, L. A. O. dos. In-service portuguese language teachers’ beliefs and expectations in the master’s program Profletras. Signótica, Goiânia, v. 28, n. 2, p. 257–284, 2016. DOI: 10.5216/sig.v28i2.35454. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35454. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

Article