RESEARCH-BASED TEACHING IN THE WORKS OF THE MNPEF (2013 – 2025)

A look at teaching mechanics in the context of an extension project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v25.83834

Keywords:

Extension, mechanics, research-based teaching

Abstract

In this work, we analyze dissertations from the Professional Master's Program in Physics Teaching that address the use of Inquiry-Based Learning in educational products for teaching mechanics in high school. The research is justified by the widespread reach of this graduate program throughout Brazil and the importance of mechanics teaching in Basic Education. It has a qualitative and narrative perspective, having been conducted using materials available in the theses and dissertations database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. It is situated within the context of outreach work undertaken by a study and research group on experimental practices in Science Education. We observed an almost unanimous discrepancy between the theoretical framework adopted and the steps developed in the educational products, with an emphasis on scripted and/or demonstrative work, compromising the scientific dissemination of materials.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Aparecida da Silva, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil, adrianaaparecida.silva@ufjf.br

Doutora e mestre em Educação pela UFJF, licenciada em Física, professora adjunta da UFJF. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Práticas Experimentais no Ensino de Ciências da Natureza – GEPPECIN.

Ciro Lino Bellan, Colégio Stella Matutina, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil, professorcirobellan@gmail.com

Licenciado em Física pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Mestre em Ensino de Física pela UFJF / IF Sudeste de Minas, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil. Professor da rede privada de ensino na cidade de Juiz de Fora, integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Práticas Experimentais no Ensino de Ciências da Natureza (GEPPECIN), do Departamento de Educação da UFJF, em Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil.

Izabela Talita de Sales, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil, izabela.sales@ufjf.br

Licenciada em Física - UFJF (2007) e Mestre em Ensino de Física - UFJF (2017). É professora efetiva de Física da rede estadual de Minas Gerais e técnica de laboratório em Engenharia Elétrica na UFJF. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisa em Práticas Experimentais no Ensino de Ciências da Natureza (GEPPECIN), do Departamento de Educação da UFJF, em Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil.

Pedro Mota Cavalher, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil, ppcavalher@gmail.com

Graduando em Ciências Exatas/Física pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), bolsista do Grupo de Estudos e Pesquisa em Práticas Experimentais no Ensino de Ciências da Natureza (GEPPECIN) e técnico em Eletrotécnica pelo Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais (IFSEMG).

Thomás Henrique Silveira Silva, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil, silva.thomas@estudante.ufjf.br

Graduando em Licenciatura em Física pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), no subprojeto PIBID – Interdisciplinar em Química, Física e Biologia da UFJF e bolsista voluntário do Grupo de Estudos e Pesquisa em Práticas Experimentais no Ensino de Ciências da Natureza – GEPPECIN.

Published

2025-12-12

How to Cite

SILVA, Adriana Aparecida da; BELLAN, Ciro Lino; SALES, Izabela Talita de; CAVALHER, Pedro Mota; SILVA, Thomás Henrique Silveira. RESEARCH-BASED TEACHING IN THE WORKS OF THE MNPEF (2013 – 2025): A look at teaching mechanics in the context of an extension project. Revista UFG, Goiânia, v. 25, n. 31, 2025. DOI: 10.5216/revufg.v25.83834. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/83834. Acesso em: 13 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos