RURAL EDUCATION

Collective Health and Agroecology Residence Experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v25.80362

Keywords:

Career Fair, participative, methods, rural community, rural exodus, youth

Abstract

The Collective Health Residency with an emphasis on Agroecology at the University of Pernambuco operates within the territories of traditional and rural communities. This paper reports the experiential approach to fostering rural permanence through rural education and cultural valorization. The initiative held a "Career Fair" as a participatory methodology to promote student autonomy and protagonist. Rural Education that fosters participation, autonomy, critical thinking, and the appreciation of local culture is essential for pushing transformation. Integrating cultural expressions into educational settings helps to promote local knowledge and traditions, reinforces community identity, and encourages young people to remain in rural areas. This initiative emphasized the role of schools as spaces for valuing local culture, strengthened collaboration between social institutions, and positioned the youth as the protagonist of their history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lorena Rocha, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Pernambuco, Brasil, lorena.clr0@gmail.com

Nutricionista pela UFPE (2015-2020), Especialista em Medicina e Nutrição Vegetariana pela Plenitude Educação (2021-2022), Sanitarista pela UPE, campus Garanhuns (2022-2024), Pesquisadora de campo pela UFPE (2024-atual).

Régia Maria Batista Leite, Universidade de Pernambuco (UPE), Garanhuns, Pernambuco, Brasil, regia.leite@upe.br

Enfermeira formada pela UFPB (2001), especialista em saúde da coletiva, UPE, Mestrado acadêmico pela Universidade Federal de Pernambuco e Doutorado pelo Instituto Aggeu Magalhães, Fiocruz Pernambuco.

Wanessa da Silva Gomes, Universidade de Pernambuco (UPE), Garanhuns, Pernambuco, Brasil, wanessa.gomes@upe.br

Enfermeira formada pela UPE, especialista em saúde coletiva pela UPE, Mestre em Saúde Coletiva pela UFPE e Doutora pelo Instituto Aggeu Magalhães, Fiocruz Pernambuco. Atua como docente no curso de medicina da UPE, campus Garanhuns, professora permanente do Programa de Mestrado Profissional em Psicologia Práticas e Inovação em Saúde Mental PRISMAL e como professora colaboradora do Programa de Pós Graduação em Saúde Pública do Instituto Aggeu Magalhães, Fiocruz/PE.

Andresa Lira Silva, Instituto Aggeu Magalhães (Fiocruz PE), Recife, Pernambuco, Brasil, andresalira5@gmail.com

Nutricionista formada pela UFPE (2015), especialista em saúde da família com ênfase na população do campo, UPE, campus Garanhuns (2015-2017), sanitarista, pela ESPPE (2018-2020). Mestrado acadêmico pelo Instituto Aggeu Magalhães, Fiocruz Pernambuco (2021-2023), e atualmente cursando o doutorado acadêmico pela mesma instituição (2024-2028).

Thalita Milena Araújo Xavier de Amorim, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Pernambuco, Brasil, tmilena.26@gmail.com

Mestrado em Nutrição em Saúde Pública pela Universidade Federal de Pernambuco, Sanitarista pelo Programa de Residência Multiprofissional em Saúde Coletiva da Faculdade de Ciências Médicas/Universidade de Pernambuco, Pesquisadora de campo.

Published

2025-03-31 — Updated on 2025-09-24

Versions

How to Cite

ROCHA, Lorena Correia Leal; LEITE, Régia Maria Batista; GOMES, Wanessa da Silva; SILVA, Andresa Lira; AMORIM, Thalita Milena Araújo Xavier de. RURAL EDUCATION: Collective Health and Agroecology Residence Experience. Revista UFG, Goiânia, v. 25, n. 31, 2025. DOI: 10.5216/revufg.v25.80362. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/80362. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos