THE HISTORY OF BIOLOGY IN THE HISTORY OF PIBID

A formative experience report

Authors

Keywords:

Extension, History and Philosophy of Biology, Teaching material, Teacher training

Abstract

This teaching/extension report problematizes the formative impact of PIBID (2014-2024) in the context of the Bachelor's Degree in Biological Sciences at the Institute of Biological Sciences (ICB) of the Federal University of Goiás (UFG), based on the discussion about the training performance of graduates and the bibliographic production arising from the activities developed in the program, with the theme related to the History and Philosophy of Biology (HFBio). We noticed that the program's graduates dropped out of the course less frequently, invested in continuing training, and at least half work professionally in teaching. In relation to production, 50 works related to HFBio were prepared and socialized, which, in addition to valuing conceptual training in the area, can constitute an element of continued training for other teachers not directly involved with the program. We consider that, in addition to its contradictions, PIBID is a valuable policy regarding teacher qualification in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Sendin Moreira Guimarães , Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, sisendin@ufg.br

Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho"- UNESP (Campus Araraquara), mestre em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba- UNIMEP, especialista em Educação Ambiental e Recursos Hídricos pela Universidade de São Paulo- USP (São Carlos) e licenciada em Ciências Biológicas pela UNIMEP. Atualmente é professora Associada III do Instituto de Ciências Biológicas (ICB) da Universidade Federal de Goiás (UFG). É vinculada ao Programa de Pós-Graduação (Profissional) em Ensino na Educação Básica (PPGEEB) e ao Programa de Pós-Graduação (Acadêmico) em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM) da UFG (Vice
coordenadora 2022-2024). Coordena o Grupo de Pesquisa Colligat- (re)pensando a formação
de professores de ciências na natureza (UFG).

Cristina da Costa Krewer Mascioli, Universidade Federal de Goiás (UFG) Goiânia, Goiás, Brasil, criskrewer@ufg.br

Doutora em Ciências Biológicas (Bioquímica Toxicológica) pela Universidade Federal de Santa Maria, Mestre em Biologia Celular e Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Bacharel em Farmácia e Bioquímica pela Universidade Federal de Santa Maria. Foi Coordenadora de Área (Biologia- voluntária) do PIBID (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência) entre 2020-2024 e Coordenadora do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Federal de Goiás (UFG) (2021-2023). Atualmente é Professora Adjunta 3 da UFG, presidente do NDE (Núcleo Estruturante de
Ensino) e vice-coordenadora do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas.

Rones de Deus Paranhos, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil paranhos@ufg.br

Doutor em Educação pela Universidade de Brasília - Faculdade de Educação (2017). É Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás (2009) e Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Goiás - Campus Jataí (2004). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM - UFG) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE - UFG). Professor da Universidade Federal de Goiás (Departamento de Educação em Ciências - Instituto de Ciências Biológicas). É membro fundador do Grupo de Estudos e Pesquisas Colligat - repensando a formação de professores ciências e biologia; Coordenador da Rede de Pesquisa em Ensino de Ciências na Educação de Jovens e Adultos (REPEC-EJA); Coordenador do
Centro Memória Viva - Documentação e referência em EJA, Educação Popular e Movimentos Sociais. 

Published

2025-11-24

How to Cite

GUIMARÃES , Simone Sendin Moreira; MASCIOLI, Cristina da Costa Krewer; PARANHOS, Rones de Deus. THE HISTORY OF BIOLOGY IN THE HISTORY OF PIBID: A formative experience report. Revista UFG, Goiânia, v. 25, n. 31, 2025. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/79719. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Relato