Territory of affectivity

the importance of feelings and emotions in the human formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v21.68490

Abstract

The affectivity, fundamental for human formation and critical consciousness, has been suppressed from school and non-school education. Faced with this, the present work reports an experience that starts from the extension project “History somewhat contrary… Children’s Literature, Critical Consciousness and Human Formation in the Centro de Trabalho Comunitário”. Its objective is to problematize the theme of affectivity, using children's books that are diametrically opposed to self-help books for children. Four meetings were held with children and adolescents, working on this purpose, anchoring them in the historical-cultural psychology. It was possible to name and experience feelings and emotions and understand their importance for humanization. In addition, affectivity was visualized as a historical-cultural process, concluding as an indispensable understanding to treating education as ethically committed practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sheila Daniela Medeiros dos Santos, Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, sheiladmsantos@gmail.com

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas; Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas; Docente na Universidade Federal de Goiás.

Larissa de Carvalho Lopes, Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, laricarvlh@gmail.com

Graduada em Psicologia (Bacharelado e Licenciatura) na Universidade Federal de Goiás; Mestranda em Psicologia e Processos Psicossociais na Universidade Federal de Goiás; Psicóloga no Centro de Referência Estadual da Igualdade – Goiânia/GO.

Nayara Oliveira Feitosa, Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, nayara.no45@gmail.com

Graduada em Psicologia (Bacharelado e Licenciatura) pela Universidade Federal de Goiás; Especialista (Pós-graduação Lato Sensu) em Psicologia Perinatal e Parentalidade pela Faculdade Delta.

Evelin Geordana Rodrigues dos Santos, Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil, evelingeordana@gmail.com

Graduada em Psicologia (Bacharelado e Licenciatura) pela Universidade Federal de Goiás; Mestranda em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Débora Damacena de Andrade, Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, deborandrade.psi@gmail.com

Graduada em Psicologia (Bacharelado e Licenciatura) pela Universidade Federal de Goiás; Especialista (Pós-graduação Lato Sensu) em Psicologia Perinatal e da Parentalidade pela Faculdade Delta; Mestranda em Psicologia e Processos Psicossociais na Universidade Federal de Goiás.

Published

2021-11-22

How to Cite

SANTOS, S. D. M. dos; LOPES, L. de C. .; FEITOSA, N. O. .; SANTOS, E. G. R. dos .; ANDRADE, D. D. de . Territory of affectivity: the importance of feelings and emotions in the human formation. Revista UFG, Goiânia, v. 21, n. 27, 2021. DOI: 10.5216/revufg.v21.68490. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/68490. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos