Report of the activities developed in the dynamic interdisciplinary laboratory of science teaching

Authors

  • João Paulo Stadler Federal Institute of Paraná (IFPR), Palmas, Paraná, Brazil, feedbackrevista@gmail.com
  • Sandra Inês Adams Angnes Gomes Federal Institute of Paraná (IFPR), Palmas, Paraná, Brazil, feedbackrevista@gmail.com
  • Edneia Durli Giusti Federal Institute of Paraná (IFPR), Palmas, Paraná, Brazil, feedbackrevista@gmail.com
  • Douglas Eduardo Soares Pereira Federal Institute of Paraná (IFPR), Palmas, Paraná, Brazil, feedbackrevista@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v18i24.58606

Abstract

The Dynamic Interdisciplinary Laboratory of Science Teaching (Ladiec, acronym in Portuguese), is located at the Federal Institute of Parana (IFPR, acronym in Portuguese) and was created in 2011. It aims to provide an alternative space for activities related to science teaching, such as promote integration between Elementary and High School teachers and students with IFPR faculty and academics, promoting the construction of knowledge through alternative methodologies proposed by the participants. It is also a place for undergraduate students to develop projects, receive support during supervised internships and attend practical classes in pedagogical courses. The academics work as monitors during school visits and in the development of didactic materials. In relation to academics and teachers, the project contributes to initial and / or continuous training integrating theory with practice, while students find, in Ladiec, complementary opportunities for building knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Paulo Stadler, Federal Institute of Paraná (IFPR), Palmas, Paraná, Brazil, feedbackrevista@gmail.com

Bacharel em Química Tecnológica e Licenciado em Química na UTFPR (2013). Especialista em Educação Especial e Inclusiva (Uninter 2015) e em Materiais Didáticos no Ensino de Ciência e Matemática (PUC-PR 2016). Mestre em Ensino de Ciências no Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica na UTFPR na área de Formação de Professores e Aspectos Sociocientíficos no Ensino de Química (2015). Atuou, de 2011 a 2017, na Educação Básica (Ensino Médio). Atualmente atua como professor do Colegiado de Química no IFPR (campus Palmas) e como coordenador do curso de Licenciatura em Química.

Sandra Inês Adams Angnes Gomes, Federal Institute of Paraná (IFPR), Palmas, Paraná, Brazil, feedbackrevista@gmail.com

Licenciatura em Ciências com Habilitação em Química pelas Faculdades Integradas Católicas de Palmas (1999); Especialização em Ciências - Química, pelas Faculdades Integradas Católicas de Palmas (2001); Mestrado em Química pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2005). Experiência docente na Educação Básica e no Ensino Superior. Professora do Instituto Federal do Paraná - Campus Palmas desde 2011. Coordenadora do projeto de extensão Laboratório Dinâmico Interdisciplinar para o Ensino de Ciências (LADIEC).    

Edneia Durli Giusti, Federal Institute of Paraná (IFPR), Palmas, Paraná, Brazil, feedbackrevista@gmail.com

Possui graduação em Ciências Habilitação Química pelo Centro Pastoral Educacional e Assistência Dom Carlos (2004) e mestrado em Química pela Universidade Federal do Paraná (2007). Atualmente é professora do Instituto Federal do Paraná.

Douglas Eduardo Soares Pereira, Federal Institute of Paraná (IFPR), Palmas, Paraná, Brazil, feedbackrevista@gmail.com

 Possui Graduação em Licenciatura em Química pela Universidade Federal de Uberlândia (2008) e Mestrado em Química, Síntese Orgânica pela Universidade Federal de Uberlândia (2010). Tem experiência na área de Educação, com ênfase na área de Química Orgânica. Atualmente é professor do Instituto Federal do Paraná (IFPR) Campus Palmas, lecionando no Ensino Médio Técnico Integrado e nos cursos de Coordenador do subprojeto de Química do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid).

Published

2018-12-28

How to Cite

STADLER, J. P.; GOMES, S. I. A. A.; GIUSTI, E. D.; PEREIRA, D. E. S. Report of the activities developed in the dynamic interdisciplinary laboratory of science teaching. Revista UFG, Goiânia, v. 18, n. 24, 2018. DOI: 10.5216/revufg.v18i24.58606. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/58606. Acesso em: 11 mar. 2025.