UFG museum of morphological sciences as a facilitator instrument in the teaching-learning process
DOI:
https://doi.org/10.5216/revufg.v18i22.51751Abstract
The Museum of Morphological Sciences of the Federal University of Goiás (MM-UFG), contains a large collection of anatomical human and animal parts and has promoted the dissemination of scientific knowledge. The role of the MM-UFG as a facilitator in the teaching-learning process was evaluated in the anatomical study of the human and animal body. Data were collected during the visits of elementary and middle school students from March to August 2017. 713 visitors were received from public and private schools, graduates of UFG and other higher education institutions and technical courses. There were a large number of students attended with intense participation revealing the educational importance of the museological collection in the study of the human and animal body. It was concluded that the Museum of Morphology of the UFG has an important role in the teaching-learning process and in the scientific dissemination of knowledge.
Downloads
References
ALMEIDA, A.M. O contexto do visitante na experiência museal: semelhanças e diferenças entre museus de ciências e arte. História e Ciências da Saúde Manguinho. 12: 31-53, 2005.
BRANDÃO, Carlos R. O que é educação. São Paulo, Brasiliense, 1981.
BRASIL (1999). Diretrizes curriculares nacionais para o ensino médio. Parâmetros curriculares nacional – Ensino Médio, Vol. 1. Brasilia: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Média e Tecnológica.
De SOUZA, N.B.; MATA, J.R.; OLIVEIRA, K.M.; NOGUEIRA, D.J.; FERREIRA, J.R. . Extensão ou assistencialismo? Arena e atores dos programas institucionais de extensão em anatomia na Universidade Federal de Goiás. Arquivos da Apadec, Maringá, 5: 40-46, 2001.
FERREIRA, JR; LUIZ, CR; MATA, JR; MIRANDA, DF; CARNEIRO, LB. O papel Educativo do Museu Didático. Arq. Ciênc. Saúde Unipar, 3: 231-137, 1999.
GUZZO Marcelo Moraes. Educar pela pesquisa e os museus de Ciências: um estudo de caso na Nanoaventura.2006.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? 12ª ed. São Paulo: Cortez, 2010.
LEÃO, Mateus Queiroz Freire; MACIEL; Raquel Aragão; NETO, Leonel Azevedo da Silva;
LOUREIRO, José Mauro Matheus. Museu de ciência, divulgação científica e hegemonia. fulano, Brasília, 1: 88-95, 2003.
OLIVEIRA, Jaciel Benedito de; ARAÚJO, Fábio Andrey da Costa; FILHO, Eduardo Sérgio Donato Duarte. Projeto de monitoria “anatomia ao vivo”: Um trabalho que transcende as portas da Universidade. Leão MQF et al. Revista Saúde e Ciência online, 2015; 4(3): 07-20.
LOZADA, Cláudia de Oliveira; ARAÚJO, Mauro Sérgio Teixeira de, Marcelo Moraes
PROEC. Relatório das atividades de extensão desenvolvidas pela UFG no período de 1994 a 1997. Revista de Extensão Universitária, 1: 16-18, 1997a.
ROLDAO, M. C. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Rev. Bras. Educ. 12: 94-103, 2007.
STUDART D.C. Museus e famílias: percepções e comportamento de crianças e seus familiares em exposição para o público infantil. História e Ciências da Saúde Manguinho. 12: 55-77, 2005.
VALENTE, M.E.; CAZELLI S, A.F. Museus, ciência e educação: novos desafios. História e Ciências da Saúde Manguinho. 12: 183-203, 2005.
VIEIRA, Valéria; BIANCONI, M. Lucia; DIAS, Monique. Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências. Ciência e Cultura, v. 57, n. 4, p. 21-23, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista UFG uses the Creative Commons CC-BY (4.0) - Attribution 4.0 International license for open access journals (Open Archives Initiative - OAI) as a basis for transferring rights.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1) Authors may distribute, remix, adapt and build upon their work, even for commercial purposes, as long as they give UFG proper credit for the original creation. Authors may copy and redistribute the material in any medium or format.
2) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that reference is made to the place of publication origin, that is, the electronic address/reference of Revista UFG.
3) The authors of works published in Revista UFG are expressly responsible for their content.
4) All works submitted to Revista UFG that have images, photographs, figures in their body must be accompanied by a term of assignment of copyright of the author, of the participating member of the image and, in the case of children, of the relatives of the exposed children , with their data and signature.
Access the IMAGE USE AUTHORIZATION TERM document here.