UFG museum of morphological sciences as a facilitator instrument in the teaching-learning process

Authors

  • Phamella Neres de Lima Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, phamellaneresdelima@hotmail.com
  • Matheus Santos Costa Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, conectheus.net@gmail.com
  • João Marcelo Nogueira de Rezende Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, Joao.Marcelo_JM@hotmail.com
  • Geovanna Pires de Almeida Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, geovannapiresufg@gmail.com
  • Ana Cristina Silva Rebelo Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, anacristina.silvarebelo@gmail.com
  • Paulo Cesar Moreira Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, paulocesar.8888@gmail.com
  • João Roberto da Mata Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, jrdamata23@gmail.com
  • Edson José Benetti Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, benettiedson@gmail.com
  • Karina Simões Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, simoesk@yahoo.com.br
  • Paulinne Junqueira Silva Andresen Strini Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, paulinnejsas@gmail.com
  • Nilza Nascimento Guimarães Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, nilzang2@gmail.com
  • Augusto César Ribeiro Figueiredo Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, acrfigueiredo@gmail.com
  • Fabiana Ribeiro da Mata Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, frbdamata@yahoo.com.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v18i22.51751

Abstract

The Museum of Morphological Sciences of the Federal University of Goiás (MM-UFG), contains a large collection of anatomical human and animal parts and has promoted the dissemination of scientific knowledge. The role of the MM-UFG as a facilitator in the teaching-learning process was evaluated in the anatomical study of the human and animal body. Data were collected during the visits of elementary and middle school students from March to August 2017. 713 visitors were received from public and private schools, graduates of UFG and other higher education institutions and technical courses. There were a large number of students attended with intense participation revealing the educational importance of the museological collection in the study of the human and animal body. It was concluded that the Museum of Morphology of the UFG has an important role in the teaching-learning process and in the scientific dissemination of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, A.M. O contexto do visitante na experiência museal: semelhanças e diferenças entre museus de ciências e arte. História e Ciências da Saúde Manguinho. 12: 31-53, 2005.

BRANDÃO, Carlos R. O que é educação. São Paulo, Brasiliense, 1981.

BRASIL (1999). Diretrizes curriculares nacionais para o ensino médio. Parâmetros curriculares nacional – Ensino Médio, Vol. 1. Brasilia: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Média e Tecnológica.

De SOUZA, N.B.; MATA, J.R.; OLIVEIRA, K.M.; NOGUEIRA, D.J.; FERREIRA, J.R. . Extensão ou assistencialismo? Arena e atores dos programas institucionais de extensão em anatomia na Universidade Federal de Goiás. Arquivos da Apadec, Maringá, 5: 40-46, 2001.

FERREIRA, JR; LUIZ, CR; MATA, JR; MIRANDA, DF; CARNEIRO, LB. O papel Educativo do Museu Didático. Arq. Ciênc. Saúde Unipar, 3: 231-137, 1999.

GUZZO Marcelo Moraes. Educar pela pesquisa e os museus de Ciências: um estudo de caso na Nanoaventura.2006.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? 12ª ed. São Paulo: Cortez, 2010.

LEÃO, Mateus Queiroz Freire; MACIEL; Raquel Aragão; NETO, Leonel Azevedo da Silva;

LOUREIRO, José Mauro Matheus. Museu de ciência, divulgação científica e hegemonia. fulano, Brasília, 1: 88-95, 2003.

OLIVEIRA, Jaciel Benedito de; ARAÚJO, Fábio Andrey da Costa; FILHO, Eduardo Sérgio Donato Duarte. Projeto de monitoria “anatomia ao vivo”: Um trabalho que transcende as portas da Universidade. Leão MQF et al. Revista Saúde e Ciência online, 2015; 4(3): 07-20.

LOZADA, Cláudia de Oliveira; ARAÚJO, Mauro Sérgio Teixeira de, Marcelo Moraes

PROEC. Relatório das atividades de extensão desenvolvidas pela UFG no período de 1994 a 1997. Revista de Extensão Universitária, 1: 16-18, 1997a.

ROLDAO, M. C. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Rev. Bras. Educ. 12: 94-103, 2007.

STUDART D.C. Museus e famílias: percepções e comportamento de crianças e seus familiares em exposição para o público infantil. História e Ciências da Saúde Manguinho. 12: 55-77, 2005.

VALENTE, M.E.; CAZELLI S, A.F. Museus, ciência e educação: novos desafios. História e Ciências da Saúde Manguinho. 12: 183-203, 2005.

VIEIRA, Valéria; BIANCONI, M. Lucia; DIAS, Monique. Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências. Ciência e Cultura, v. 57, n. 4, p. 21-23, 2005.

Published

2018-08-13

How to Cite

DE LIMA, P. N.; COSTA, M. S.; REZENDE, J. M. N. de; ALMEIDA, G. P. de; REBELO, A. C. S.; MOREIRA, P. C.; MATA, J. R. da; BENETTI, E. J.; SIMÕES, K.; STRINI, P. J. S. A.; GUIMARÃES, N. N.; FIGUEIREDO, A. C. R.; MATA, F. R. da. UFG museum of morphological sciences as a facilitator instrument in the teaching-learning process. Revista UFG, Goiânia, v. 18, n. 22, 2018. DOI: 10.5216/revufg.v18i22.51751. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/51751. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos