Paths of the Superação Estate

the learnings built in a popular college prep course

Authors

  • Roberta Avila Pereira Federal University of Rio Grande (FURG), Rio Grande do Sul, Brazil, robertapereira108@gmail.com
  • Lisiane Costa Claro Federal University of Rio Grande (FURG), Rio Grande do Sul, Brazil, lisianecostaclaro@gmail.com
  • Vilmar Alves Pereira Federal University of Rio Grande (FURG), Rio Grande do Sul, Brazil, vilmar1972@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v18i22.51740

Abstract

The present study aims to reflect on the experiences of a popular college prep program. As an opening context to possible understandings about the theme, the Popular College Prep Estate Superação linked to the Aid for Admission to Technical and Higher Education Program (PAIETS) of the Federal University of Rio Grande (FURG) will be highlighted, seeking to trace, throughout the text, some considerations to the educational practices developed in this context. The text is organized in three moments: First, we detail the approach to the theme of Popular Education; after, we will trace some considerations about the intended study, intending the hermeneutic understanding (PEREIRA, 2016) of the dimensions implicit in the developed educational practices; finally, we will present the considerations. We believe in university extension as a possibility to claim not only a more democratic and popular academy, but also a more egalitarian world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Ricardo. Adeus ao Trabalho? Ensaio sobre as Metamorfoses e a Centralidade do Mundo do Trabalho. São Paulo: Cortez; Campinas, SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 2002.

BRANDÃO, Carlos R. O que é Educação Popular. São Paulo: Coleção 318, Primeiros

Passos, Brasiliense. 2006.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados, Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários á pratica educativa. São Paulo: Paz e Terra. 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. e FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

GHIGGI, Gomercindo. A Constituição da Pedagogia das Marchas para a Retomada da Pedagogia da Autonomia: (ou) As (Im)possibilidades da Educação Popular na Escola. In: PEREIRA, Vilmar Alves; DIAS, José Roberto de Lima; ALVARENGA, Bruna Telmo (org). Educação Popular e a Pedagogia da Contramarcha: uma homenagem a Gomercindo Ghiggi. Passo Fundo: Méritos, 2013.

JOSSO, Marie-Christine. Caminhar para si. Trad. Albino Pozzer; Coord. Maria Helena Menna Barreto Abrahão. Porto Alegre; EDIPUCRS, 2010.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernado. Complexidade e Dialética: contribuições à práxis política e emancipatória em educação ambiental. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 94, p. 131-152, jan./abr. 2006. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br

LOUREIRO, Carlos Frederico B.; FRANCO, Jussara Botelho. ASPECTOS TEÓRICOS E METODOLÓGICOS DO CÍRCULO DE CULTURA: uma possibilidade pedagógica e dialógica em educação ambiental. 2012. Disponível em: < http://www.seer.furg.br/ambeduc/article/view/2422/1666 > Acesso em: 30 de novembro de 2016.

MARQUES, Mário Osório. Educação das ciências: interlocução e complementaridade. Ijuí: Editora Unijuí, 2002.

OSTETTO, Luciana E.; OLIVEIRA, Eloisa R.; MESSINA, Virginia da Silva. Deixando Marcas: a prática do registro no cotidiano da educação infantil. Florianópolis: Cidade Futura, 2001.

PEREIRA, Roberta Avila; COLARES, Mariene Costa, JARDIM, Sarah Severo; CLARO, Lisiane Costa; PEREIRA, Vilmar Alves. Democratização na Universidade Pública: acesso e permanência da camada popular no contexto do PAIETS. Revista PET Interdisciplinar e Programa Conexões/UFPA On-line. Vol. 01, 2016.

PEREIRA, Vilmar Alves; CLARO, Lisiane Costa; EICHENBERGER, Jacqueline Carrilho. Olhares sobre epistemologia e metodologia nas pesquisas em educação ambiental a partir do horizonte hermenêutico. In: PEREIRA, Vilmar Alves (org). Hermenêutica & Educação Ambiental no contexto do pensamento pós-metafíco. 1ª ed. Juiz de Fora, MG: Garcia edizione, 2016.

PEREIRA, Vilmar Alves. GONÇALVES, Leonardo Dorneles. Educação Popular no Contexto do PAIETS - FURG: Os saberes da pesquisa em extensão universitária. Evangraf, Porto Alegre/FURG, 2012.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um Discurso sobre as Ciências. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2010. WARSCHAUER, Cecília. A Roda e o Registro: uma parceria entre professores, alunos e conhecimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.

THUM, Carmo. Pré-vestibular público e gratuito: o acesso de trabalhadores à universidade pública. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. 2000.

ZITKOSKI, Jaime José. Educação Popular e Movimentos Sociais na América Latina. In: Anped Sul 2010, 2010, Londrina- PR. VIII Encontro de Pesquisa em Educação da Região Sul - Anped Sul. Londrina-PR : Universidade Estadual de Londrina, 2010. p. 01-17.

Published

2018-08-13

How to Cite

PEREIRA, R. A.; CLARO, L. C.; PEREIRA, V. A. Paths of the Superação Estate: the learnings built in a popular college prep course. Revista UFG, Goiânia, v. 18, n. 22, 2018. DOI: 10.5216/revufg.v18i22.51740. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/51740. Acesso em: 26 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos