Academic, procedural and organic university extension

a teacher training project

Authors

  • Andréa Kochhann State University of Goiás (UEG), Goiânia, Goiás, Brazil, andreakochhann@yahoo.com.br
  • Maria Eneida da Silva State University of Goiás (UEG), Goiânia, Goiás, Brazil, eneida.silva@ueg.br
  • Maria Cecília Silva de Amorim Luziânia Municipal Education Secretariat (SME), Luziânia, Goiás, Brazil, cissa24@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v18i22.51563

Abstract

The Brazilian university extension has European and North American influences in the constitution of the conception of extension activities. For many years the conception was that of service provision and assistencialism. In recent years the conception begins to show signs of change, moving towards the constitution of the academic conception, with a procedural and organic characteristic. The discussion about academic, procedural and organic extension is still in a process of understanding and is not very present in the scenario of debates and research. The objective of this article is to present an experience of an extension project with an academic, procedural and organic conception, carried out by GEFOPI - Study Group on Teacher Training and Interdisciplinarity, from the State University of Goiás. The extension project is the ENFORMA - Teacher Training Meeting, whose goal is the initial and continued training of academics and teachers. In 2017, three meetings were held and in 2018, eight are aimed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréa Kochhann, State University of Goiás (UEG), Goiânia, Goiás, Brazil, andreakochhann@yahoo.com.br

Pedagoga (UEG; Especialista em Docência Universitária (UEG); Mestra em Educação (PUC/GO); Doutoranda em Educação (UnB). Docente da UEG, Coordenadora do GEFOPI – Grupo de Estudos em Formação de Professores e Interdisciplinaridade.

Maria Eneida da Silva, State University of Goiás (UEG), Goiânia, Goiás, Brazil, eneida.silva@ueg.br

Mestra em Educação, Linguagem e Tecnologias pela Universidade Estadual de Goiás (UEG); Especialista em Língua Inglesa (UniEvangélica/GO); Graduada em Letras Português/Inglês (UEG). Docente titular da UEG, diretora do Campus Luziânia da UEG, pesquisadora do GECG – Grupo de Pesquisa em Educação, Gestão e Cultura Regional e membro do GEFOPI – Grupo de Estudos em Formação de Professores e Interdisciplinaridade.

Maria Cecília Silva de Amorim, Luziânia Municipal Education Secretariat (SME), Luziânia, Goiás, Brazil, cissa24@gmail.com

Pedagoga (UEG - 2004), Especialista em psicopedagogia (UEG-2006), cursando especialização em Arte-educação Intermidiática Digital (UFG-2017/2018), Professora efetiva desde 2002 na Rede Municipal de Ensino de Luziânia. Experiência em docência de 1º ao 5º ano, supervisão escolar, coordenação pedagógica, formação continuada para professores, orientação de professores alfabetizadores pelo PNAIC - Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa, assessora pedagógica na empresa Lyce Educa.

References

DEMO, Pedro. PESQUISA: Princípio científico e educativo. 12 ed. São Paulo: Cortez, 2006.

GEFOPI, Grupo de Estudos em Formação de Professores e Interdisciplinaridade. GEFOPI Andréa. Facebook, 2017.

JEZINE, Edineide Mesquita. As Práticas Curriculares e a Extensão Universitária.

Anais do 2º Congresso Brasileiro de Extensão Universitária Belo Horizonte, 12 a 15 de setembro de 2004. In: https://www.ufmg.br/congrext/Gestao/Gestao12.pdf

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Currículo e formação de professores: notas para discussão. In: LIBÂNEO, José Carlos; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; LIMONTA, Sandra Valéria (Org.). Qualidade da escola pública: políticas educacionais, didática e formação de professores. Goiânia: Ceped Publicações; Gráfica e Editora América; Kelps, 2013. p. 107-130.

REIS, Renato Hilário dos. Extensão Universitária: conceituação e práxis. In: I Fórum de Extensão da UDESC. Florianópolis – SC: UDESC, 1993.

REIS, Renato Hilário dos. Histórico, Tipologias e Proposições sobre a Extensão Universitária no Brasil. Cadernos UnB Extensão: A universidade construindo saber e cidadania. Brasília, 1996. In:

http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/download/6094/5042.

SÍVERES, Luiz. O Princípio Da Aprendizagem Na Extensão Universitária. In: SÍVERES, Luiz (Org.) A extensão universitária como princípio de aprendizagem. Brasília: Liber. 2013. In: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002320/232083por.pdf

Published

2018-08-13

How to Cite

KOCHHANN, A.; SILVA, M. E. da; AMORIM, M. C. S. de. Academic, procedural and organic university extension: a teacher training project. Revista UFG, Goiânia, v. 18, n. 22, 2018. DOI: 10.5216/revufg.v18i22.51563. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/51563. Acesso em: 27 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos