Aprender História do Ensino de Arte através da r ealização de histórias de vida
Abstract
Este trabalho, escrito a seis mãos, narra os pressupostos e desenvolvimentos de uma experiência de
ensino orientada para a aprendizagem da investigação de histórias de vida, realizada com alunos de
graduação da Universidade de Barcelona, Espanha, na disciplina História do Ensino de Arte. A
narrativa é construída como uma conversaação que reflete e atua sobre a experiência de investigar. As vozes dos autores são diferenciadas na tipologia: a primeira, corpo normal, para o professor Fernando Hernández, da Universidade de Barcelona, e a segunda, itálico, para os professores Irene Tourinho e
Raimundo Martins, observadores participantes da disciplina de que trata o trabalho. Há dez anos, aproveitando brechas curriculares nas instituições, neste caso, na
Faculdade de Belas Artes da Universidade de Barcelona (Espanha), se introduziu no
âmbito da Licenciatura em ArteEducação a disciplina de História do Ensino da Arte. Em sua constituição esta disciplina se destinava a:
Destacar relações entre as mudanças das representações sociais a respeito de
arte e dos artistas com as mudanças nos sistemas produtivos, na educação e na
arteeducação.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista UFG uses the Creative Commons CC-BY (4.0) - Attribution 4.0 International license for open access journals (Open Archives Initiative - OAI) as a basis for transferring rights.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1) Authors may distribute, remix, adapt and build upon their work, even for commercial purposes, as long as they give UFG proper credit for the original creation. Authors may copy and redistribute the material in any medium or format.
2) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that reference is made to the place of publication origin, that is, the electronic address/reference of Revista UFG.
3) The authors of works published in Revista UFG are expressly responsible for their content.
4) All works submitted to Revista UFG that have images, photographs, figures in their body must be accompanied by a term of assignment of copyright of the author, of the participating member of the image and, in the case of children, of the relatives of the exposed children , with their data and signature.
Access the IMAGE USE AUTHORIZATION TERM document here.