PAULO FOGAÇA nas Artes Plásticas em Goiás: Indícios de Contextualização
Abstract
A aparição da arte moderna em Goiás, sua formulação por assim dizer,
se refere, sobretudo, à arte produzida em Goiânia. E isto por pelo
menos dois motivos aparentes. A maior parte dos principais artistas
dessa produção moderna em artes plásticas desenvolveu suas poéticas
na cidade que foi pensada para ser a capital de Goiás. Além disso, há
a identifi cação de Goiânia com o progresso, com um processo de
superação da estagnação e do isolamento da região, pelo qual a antiga
capital (cidade de Goiás) era responsabilizada, entre outros motivos,
em função de sua localização geográfi ca e do conservadorismo político
a que se acostumara. Essa identifi cação é um indicativo do que distingue
movimentos do modernismo brasileiro, um esforço de renovação e
transformação dos meios tradicionais de expressão, superando
descompassos. A partir de uma exposição desse quadro, pretendemos
analisar o trabalho de Paulo Fogaça, que confi gura, de modo inaugural
para o ambiente local, práticas artísticas que superam contradições
desses movimentos. (Continua...)
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista UFG uses the Creative Commons CC-BY (4.0) - Attribution 4.0 International license for open access journals (Open Archives Initiative - OAI) as a basis for transferring rights.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1) Authors may distribute, remix, adapt and build upon their work, even for commercial purposes, as long as they give UFG proper credit for the original creation. Authors may copy and redistribute the material in any medium or format.
2) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that reference is made to the place of publication origin, that is, the electronic address/reference of Revista UFG.
3) The authors of works published in Revista UFG are expressly responsible for their content.
4) All works submitted to Revista UFG that have images, photographs, figures in their body must be accompanied by a term of assignment of copyright of the author, of the participating member of the image and, in the case of children, of the relatives of the exposed children , with their data and signature.
Access the IMAGE USE AUTHORIZATION TERM document here.