PAULO FREIRE E EDUCAÇÃO AMBIENTAL CRÍTICA: POR UMA PRÁXIS INTERCULTURAL DE LIBERTAÇÃO

PAULO FREIRE AND CRITICAL ENVIRONMENTAL EDUCATION: FOR AN INTERCULTURAL PRAXIS OF LIBERATION

Authors

Abstract

The purpose of this article is to highlight some assumptions and political implications of Paulo Freire's liberating pedagogy in light of the intercultural and liberation categories for critical Environmental Education. Thus, our argument is systematized in two moments, followed by the introduction. In the first, we reaffirm the relevance of Paulo Freire as a thinker who has radically addressed Latin America, highlighting his critical conception in education. In the second moment, we will seek to understand the Latin American reality from the categories "interculturality, exclusion and liberation" in Freire's understanding, which reveal the need to question the subjugation of nature and the condition of those who are historically placed as subordinates by the capitalist societal project imposed by Eurocentric thought. In the end, we will list the political relevance of the concepts pointed out for critical Environmental Education.

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Author Biographies

César Augusto Soares da Costa, Universidade Federal do Rio Grande/FURG.

Sociólogo. Pós-Doutor em Direito e Justiça Social/FURG. Professor no PPG em Política Social e Direitos Humanos/UCPEL. Pesquisador do Laboratório de Investigações em Educação, Ambiente e Sociedade/LIEAS-UFRJ. Líder do Núcleo de Estudos Latino-Americano (NEL/UCPEL). E-mail: csc193@hotmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-7190-6606. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4666300272493509

Carlos Frederico Bernardo Loureiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Serviço Social/UFRJ. Professor Titular no PPG em Educação/UFRJ. Coordenador do Laboratório de Investigação em Educação, Ambiente e Sociedade/UFRJ. Pesquisador do Cnpq. E-mail: sociologors@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4640-6455. Lattes: http://lattes.cnpq.br/5548225546111298.

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Published

2024-02-19

How to Cite

COSTA, C. A. S. da; LOUREIRO, C. F. B. PAULO FREIRE E EDUCAÇÃO AMBIENTAL CRÍTICA: POR UMA PRÁXIS INTERCULTURAL DE LIBERTAÇÃO: PAULO FREIRE AND CRITICAL ENVIRONMENTAL EDUCATION: FOR AN INTERCULTURAL PRAXIS OF LIBERATION. Revista da Faculdade de Direito da UFG, Goiânia, v. 47, n. 3, 2024. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revfd/article/view/65755. Acesso em: 23 nov. 2024.