Memory in discourse

imaginary of child and of childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v20.61531

Keywords:

Child; Memory; Music; Discourse., Child, Memory, Music, Discourse

Abstract

The word, materialized in music, produces effects, either of enchantment or strangeness, on the subjects who hear it. From specific production conditions, music fulfills, over time, the role of transmission of values, customs and habits. Thus, it is commonly used within the family for entertainment, educational activities, games, dynamics, reading, theater, among others. Thinking about the countless meanings that are inscribed in these songs, this work proposes a gesture of listening to the sayings that materialize in children's songs, having as theoretical-methodological support the Discourse Analysis of the French line, founded by Michel Pêcheux in the 1960s in France. From this perspective, we take the analytic corpus composed of clippings of discursive sequences of two children's songs, for a better understanding of the functioning of memory in the stabilization of certain senses about the subject-child today. Through a critical look, we are interested in this gesture of analysis to produce the questioning of the obviousness of these statements about the child, relatively stable in the social environment, in view of new forms of possible readings on this theme.

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Author Biographies

Maria Beatriz Ribeiro Prandi-Gonçalves, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, Paulo, Brasil, bia.prandi@hotmail.com


Doutora em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Processos Culturais e Subjetivação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRP/USP, 2020). Mestra em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela FFCLRP/USP (2015). Especialista em Artes Visuais, Intermeios e Educação pelo Instituto de Artes da Universidade de Campinas (UNICAMP, 2013). Bacharela em Biblioteconomia, Ciências da Informação e da Documentação pela FFCLRP/USP (2011) e Pedagoga pela Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP, 2020). Atua como docente do curso de Pedagogia e com suporte às disciplinas e cursos a distância da UNAERP.  

Lucília Maria Abrahão Sousa, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, Paulo, Brasil, luciliamasousa@gmail.com

Graduação em Letras (1988) pelo Centro Universitário Barão de Mauá de Ribeirão Preto. Doutorado direto (2002) em Psicologia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Livre Docência (2009) em Ciência da Informação pela mesma instituição. Docente com dedicação exclusiva da Universidade de São Paulo, onde dá aulas e orienta alunos de graduação, mestrado e doutorado, além de supervisionar pós-doutorados. Parecerista ad hoc do CNPq e FAPESP. Membro da ABRALIN, ALED, GEL, BRASA, AIL e do GT de Análise do Discurso da ANPOLL. Especialista em Análise do Discurso e psicanálise. Coordenadora do Grupo de Pesquisa "Discurso e memória: movimentos do sujeito", cadastrado junto ao Diretório de Grupos do CNPq. Membro do Fórum do Campo Lacaniano de São Paulo. Bolsista de Produtividade 2 do CNPq.

Published

2020-10-04 — Updated on 2021-11-14

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How to Cite

PRANDI-GONÇALVES, M. B. R.; SOUSA, L. M. A. Memory in discourse: imaginary of child and of childhood. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 20, 2021. DOI: 10.5216/mh.v20.61531. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/61531. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

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Artigos