Reading of musical staff and reading of verbal written language

convergences and divergences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v20.60024

Keywords:

Leitura; Linguagem escrita; Música; Partitura musical; Decifração.

Abstract

In this paper, the objective is to establish relationships between reading texts in written language and reading musical staff, establishing convergences and divergences and starting a debate divided between those who take this act by deciphering and those who take it as an intelligent process about creating senses. The text is aligned with the second group, especially from the contemporary conceptions of music education and the conceptions of art as the only symbolic form capable of making explicit the human feelings in their totality. We have preliminary conclusions that the theoretical approximation of the two acts of reading can provide other perspectives for the teaching-learning process of musical reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mauro Sérgio Demicio, Instituto Federal de Educação,Ciências e Tecnologias de Rondônia, Porto Velho, Rondônia, Brasil,, msdemicio@gmail.com

Possui Mestrado em Letras pela Universidade Federal de Rondônia (2012) e Licenciatura em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2012). Atualmente é professor de Arte - música do Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologias de Rondônia - IFRO, onde também é líder do grupo de pesquisa Linguagens, Artes e Humanidades em Educação na Contemporaneidade - LINAHC. Tem ainda experiências nas áreas de Letras, com ênfase em Linguística, e de Administração Pública, com ênfase em Educação. 

Marcelo Caires Luz, Universidade Estadual Paulista, Marília, São Paulo, Brasil, marcelo.luz@ifro.edu.br

Doutorando em Educação (UNESP/Marília/SP) é Mestre em Gerontologia Social (PUC/SP). Especialista em Educação Musical (FMCG/SP) e Metodologias do Ensino das Artes (UNINTER/PR). É Licenciado em Educação Artística (Arte/Música) e em Pedagogia. Foi Professor EBTT de Arte/Música e Educação Musical do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (de Abr/2017 à MAI/2020). 

Dagoberto Buim Arena, Universidade Estadual Paulista, Marília, São Paulo, Brasil, arena@marilia.unesp.br

 Professor do Departamento de Didática e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista – UNESP, câmpus de Marília. Licenciado em Letras, mestrado e doutorado em Educação e Livre-docente em Leitura pela UNESP. Pós-Doutorado na Universidade de Évora, Portugal e pela Universidade Sorbonne Paris-IV.

Published

2020-08-06 — Updated on 2021-11-14

Versions

How to Cite

DEMICIO, M. S.; LUZ, M. C.; ARENA, D. B. Reading of musical staff and reading of verbal written language: convergences and divergences. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 20, 2021. DOI: 10.5216/mh.v20.60024. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/60024. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos