Predicting Different Dimensions of Music Performance Anxiety in Young Adolescents

The Role of Gender, Psychological Vulnerability, and Music Self-efficacy

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v25.81633

Palavras-chave:

Music Performance Anxiety; Adolescents; MPAI-A; CFA; Predictors

Resumo

O presente estudo teve como objetivo analisar os preditores sociodemográficos, relacionados com a música e preditores psicológicos da ansiedade na performance musical (APM) num grupo de 145 adolescentes estudantes de música. O estudo procurou ainda confirmar a estrutura bifatorial da versão portuguesa do MPAI-A. Os resultados da AFC revelaram uma adequação apropriada da organização bidimensional da APM em duas dimensões: cognitivo-somática e de performance. Os resultados indicaram que cada dimensão da APM foi predita por diferentes variáveis: a APM cognitivo-somática foi predita pelo género (feminino), por níveis mais elevados de problemas emocionais e comportamentais e por níveis mais baixos de autoeficácia musical; a APM de performance foi predita por níveis mais baixos de autoeficácia musical. Os resultados destacam a importância da saúde mental e das cognições motivacionais, particularmente o papel dos problemas emocionais e comportamentais e da autoeficácia na APM. 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Pedro Dias, University of the Azores, Department of Psychology, Ponta Delgada, Portugal pedro.mb.dias@uac.pt

Associate Professor at the Department of Psychology of the University of the Azores (Portugal) and an integrated researcher at the Research Centre for Human Development (at UCP). Pedro has a PhD in Clinical Psychology and develops research on clinical assessment and intervention, mental health literacy, developmental psychopathology, and music performance anxiety.

Lurdes Veríssimo, Universidade Católica Portuguesa, Faculty of Education and Psychology, Porto, Portugal

Associate Professor at the Faculty of Education and Psychology of the Catholic University of Portugal (UCP) and an integrated researcher at the Research Centre for Human Development (at UCP). Lurdes has a PhD in Educational Psychology and develops research on psychoeducational intervention, socioemotional skills, and music performance anxiety.   

 

Inês Silva, Universidade Católica Portuguesa, Faculty of Education and Psychology, Porto, Portugal, infesilva@ucp.pt

Clinical Psychologist of children and adolescents and a research assistant at the Research Center for Human Development (at UCP). Inês has a master’s degree in Clinical and Health Psychology and develops research on music performance anxiety. Additionally, she has worked in a private clinic, providing both individual and group therapy

Downloads

Publicado

2025-11-18

Como Citar

DIAS, Pedro; VERÍSSIMO, Lurdes; SILVA, Inês. Predicting Different Dimensions of Music Performance Anxiety in Young Adolescents: The Role of Gender, Psychological Vulnerability, and Music Self-efficacy. Música Hodie, Goiânia, v. 25, 2025. DOI: 10.5216/mh.v25.81633. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/81633. Acesso em: 5 dez. 2025.

Edição

Seção

Artigos