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BLACK WOMEN IN HIGHER EDUCATION: RESONANCES AND/IN ESCREVIVÊNCIAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i3.67872

Abstract

In order to analyze the current scenario of black women in the university environment, studies that map the contemporary configurations of these trajectories are sought through bibliographic review. Thus, a few aspects of the socioeconomic situation of the black Brazilian population, especially women, undergoes a meticulous punctual articulation between theoretical dialogues and statistical data. In the escrevivências of intellectuals such as Lélia Gonzalez, bell hooks and Grada Kilomba, we identified the barriers imposed by racism to achieve entry, permanence and the development of academic careers outside eurocentrism. We conclude that the existence of black women as teachers and researchers, in these spaces, is shown as a form of resistance and confrontation to white supremacy, which insists on monopolizing scientific territories and many other social realms.

KEYWORDS: Black Women. University. Affirmative Action. Racism.

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Author Biographies

Camila Santos Pereira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Brasil, fycamila@gmail.com

Bolsista do Mestrado Nota 10 – FAPERJ. Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ). Especialista em Orientação Educacional (UNIASSELVI). Licenciada em Ciências Sociais (UFRGS). Integrante do geni - estudos de gênero e sexualidade e do GEETRANS - Grupo de Estudos em Educação e Transgressão.

Anamaria Ladeira Pereira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Brasil, anamariatudojunto@gmail.com

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ). Integrante do geni - estudos de gênero e sexualidade e no Núcleo de Pesquisa e Desconstrução de Gêneros (DEGENERA), ambos na UERJ. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e Master em Educação de pessoas adultas pela Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Fernando Pocahy, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Brasil, fernando.pocahy@gmail.com

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor do Programa de Pós-graduação em Educação (ProPEd) e do Programa de Pós-graduação em Psicologia Social (PPGPS), vinculados ao Centro de Humanidades da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2, Jovem Cientista do Nosso Estado (FAPERJ) e Procientista (UERJ-FAPERJ). Líder do geni - estudos de gênero e sexualidade.

Published

2021-12-24

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How to Cite

PEREIRA, Camila Santos; PEREIRA, Anamaria Ladeira; POCAHY, Fernando. BLACK WOMEN IN HIGHER EDUCATION: RESONANCES AND/IN ESCREVIVÊNCIAS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 3, p. 1360–1377, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i3.67872. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67872. Acesso em: 5 dec. 2025.