THE USE OF DOCUMENTARIES IN THE INDIGENOUS HISTORY TEACHING: AN ANALYSIS OF THE EPISODE GUERRAS DA CONQUISTA IN THE SERIES GUERRAS DO BRASIL.DOC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i3.76387

Abstract

This article aims to analyze the use of the “documentary” cinematographic genre in the teaching of history, especially in the teaching of indigenous history, taking as reference the first episode of the documentary series Guerras do Brasil.doc, called As Guerras da Conquista, directed by Luís Bolognesi. Through a bibliographic review, we seek to understand the specificities of documentary cinema for teaching history, needs and deficits in the field of indigenous history and the possible contributions of the documentary under analysis to the most recent discussions on this thematic. Finally, as a result of this analisys, the didactic potential of the work and its application in the classroom were explored, including the possibility of using it in the application of active methodologies and its contribution to citizenship training in basic education.

KEYWORDS: Documentary; History Teaching; Indigenous Peoples; Wars of Conquest.

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Author Biographies

Juliana Marques de Almeida, Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG), São João Evangelista, Minas Gerais, Brasil, juliana.jma1000@gmail.com

Licenciada em História pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE/2020). Especialista em Ensino e Tecnologias Educacionais com Ênfase em Educação em Humanidades pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG/2023).

 

Larissa Carvalho Sandes, Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG), São João Evangelista, Minas Gerais, Brasil, carvalhos.larissa@gmail.com

Licenciada em História pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG/2012). Especialista em Metodologia do Ensino de História pelo Instituto Pedagógico de Minas Gerais (Ipemig/2019). Especialista em Atendimento Educacional Especializado pelo Instituto Pedagógico de Minas Gerais (Ipemig/2021). Especialista em Ensino e Tecnologias Educacionais com Ênfase em Educação em Humanidades pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG/2023).

 

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Published

2023-12-29

How to Cite

ALMEIDA, J. M. de; SANDES, L. C. THE USE OF DOCUMENTARIES IN THE INDIGENOUS HISTORY TEACHING: AN ANALYSIS OF THE EPISODE GUERRAS DA CONQUISTA IN THE SERIES GUERRAS DO BRASIL.DOC. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 3, p. 843–858, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i3.76387. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76387. Acesso em: 27 sep. 2024.