THE TEACHING OF MATHEMATICS FOR STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT AND SIGHTED STUDENTS WITH LEARNING DIFFICULTIES: A STUDY OF THE INTERVENTION WITH THE MULTIPLANE AND GOLDEN MATERIAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i1.73271

Abstract

This article aimed to investigate the process of teaching mathematics to visually impaired students - VI and sighted students with learning difficulties. Intervention type research, involving 06 students (02 with VI and 04 sighted, aged 15 to 20 years, in a state school in the city of Imperatriz-MA, and 06 teachers (02 of Mathematics, 02 of readers and 02 of the multifunctional resource room - SRM “Supplier Relationship Management”).  The Numerical Knowledge Test was applied to the students (before and after the intervention).  The pedagogical intervention promoted advances in students' learning with natural, integer and rational numbers, demonstrating that the intervention with the Multiplane together with golden material contributed to the interaction of students with the basic contents of Mathematics and consequent learning.

KEYWORDS: Education; Learning; Students; Visual Impairment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raimunda Maria Barbosa de Sá, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, Maranhão, Brasil, raim4191@gmail.com

Mestra em Gestão de Ensino da Educação Básica (PPGEEB) - (UFMA/2019). Pós-graduação em Atendimento Educacional Especializado - AEE (FACIBRA/2016). Em Gestão da Comunicação e Marketing Institucionais (UNISUL/2012). Em Gestão Estratégica de Recursos Humanos (UFRRJ/2006). E em Psicopedagogia (UFRJ/2002). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA/1999). Atualmente é Supervisora Escolar e Articuladora Regional do Pacto pelo Fortalecimento da Aprendizagem na Unidade Regional de Educação de Imperatriz (Rede Estadual - MA).

Livia da Conceição Costa Zaqueu, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, Maranhão, Brasil, conceicaozaqueu@gmail.com

Doutorado em Distúrbios do Desenvolvimento pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Mestre em Distúrbios do Desenvolvimento pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Especialista em Psicomotricidade pela Universidade Candido Mendes, Especialista em Intervenção Precoce pela Universidade de Évora, Cursando Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional, Graduada em Educação Física pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Graduada em Pedagogia, com ênfase em Educação Infantil, Ensino Fundamental Séries Iniciais e Administração Escolar. Realizou Doutorado Sanduiche em Intervenção Precoce na Infância Área Prioritária do Programa Ciências sem Fronteiras com Bolsa da Coordenação de Aperfeiçoamento ao Pessoal de Ensino Superior-CAPES. Professora Adjunta do Departamento de Educação Física da UFMA (Desenvolvimento Humano e Intervenção Precoce na Infância) e do programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Gestão de Ensino da Educação Básica da UFMA.

Published

2023-05-09

How to Cite

SÁ, R. M. B. de; ZAQUEU, L. da C. C. THE TEACHING OF MATHEMATICS FOR STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT AND SIGHTED STUDENTS WITH LEARNING DIFFICULTIES: A STUDY OF THE INTERVENTION WITH THE MULTIPLANE AND GOLDEN MATERIAL. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 1, p. 186–199, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i1.73271. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/73271. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos