EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i1.72028

Abstract

This article brings elements of reflection about pedagogy and alternation. Going from bibliographical research, the goal of this production was to reflect on its role in the protagonism of the CFRs (Rural Familiar Houses) alternants in the Amazon. It was possible to verify a proposition of rural education, having as principle the alternation pedagogy, forming and emancipatory educational practice, aimed at regional development, allowing for the protagonism of the alternants. They also noticed educational experiences aimed at the rural setting that meet the needs of the amazonian man. They’re projects that elaborate and materialize their curriculums according to the reality of amazonian folk, blending the studies with the work of productive unities.

KEYWORDS: Amazon. Rural Family House. Alternating Youth. Pedagogy of Alternation. Youth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Poliana Fernandes Sena e Sousa, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), Santarém, Pará, Brasil, polianafernandessena@yahoo.com

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Oeste Pará (2015). Especialista em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal do Oeste do Pará- UFOPA (2013); Especialista em Educação Infantil pela Universidade de Curitiba- UNINTER (2013). Possui Graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (2011). Desempenhou a função de Diretora de Ensino da Pró-Reitoria de Ensino de Graduação/UFOPA e atualmente exerce o cargo de Procuradora Educacional Institucional.

Werlison Silva de Sousa, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), Santarém, Pará, Brasil, werlisonarcafar@gmail.com

É Mestrando em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação - PPGE na Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA. Atua como Supervisor de Ensino na Secretária Municipal de Educação de Juruti. É Técnico em Agropecuário pelo IFPA - Castanhal, Bacharelado em Administração, Graduado em Pedagogia e Tecnólogo em Gestão Ambiental pela Universidade Paulista - UNIP, Santarém. Possui especialização em pedagogia da alternância e desenvolvimento rural, pela Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA, em gestão escolar, orientação e supervisão - FAMETRE.

 

 

Solange Helena Ximenes-Rocha, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), Santarém, Pará, Brasil, solange.rocha@ufopa.edu.br

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR/2007) com Pós-doutorado na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP/2017). É Professora Associada da Universidade Federal do Oeste do Pará e atua no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (Doutorado em Educação), no Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado em Educação) e no Curso de Licenciatura em Pedagogia. É líder do Grupo de Pesquisa Formação de Professores na Amazônia Paraense (Formazon/Cnpq) e desenvolve pesquisas sobre educação do campo e formação de professores.

 

Published

2023-05-09

How to Cite

SOUSA, P. F. S. e; SOUSA, W. S. de; XIMENES-ROCHA, S. H. EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 1, p. 200–215, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i1.72028. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72028. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos