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BLACK PEDAGOGIES: ANTI-RACISM, GOOD LIVING AND CORPOREALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i3.70669

Abstract

Black Pedagogies comprise ways of doing, thinking and being able to transform and question knowledge and practices already established in Western pedagogies. It also problematizes the proposals generated within the scope of Black teaching and learning practices. In an effort to understand, we discuss anti-racism, Black women's thinking and corporeality in the light of three methodological strategies – multiplicity, complexity and interdependence, revealing understandings about the learning-teaching-creating processes that shape black pedagogies. Finally, we consider that these pedagogies mobilize the struggle for rights in its various dimensions, especially the right to difference, as a fundamental and inalienable right.

 KEYWORDS: Black Pedagogies. Anti-racism. Black Women. Corporeality.

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Author Biographies

Edilza Correia Sotero, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil, edilzacsotero@gmail.com

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Bahia (2006), mestrado em Sociologia pela Universidade de São Paulo (2010) e doutorado em Sociologia pela Universidade de São Paulo (2015). Realizou Pós-Doutorado na Brown University (2015-2016). Atualmente é Professora Adjunta no Departamento de Educação I da Universidade Federal da Bahia.

Ilaina Damasceno Pereira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Brasil, ilaina.damasceno@gmail.com

Doutora em Geografia pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestre em Geografia pela Universidade Federal doo Ceará (UFC). Licenciada e bacharel em Geografia pela Universidade do Estado do Ceará (UECE). Atualmente, é professora adjunta do Departamento de Estudos Aplicados ao Ensino da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Campus Maracanã.

Sônia Beatriz dos Santos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Brasil, soniabsantos@yahoo.com

Possui Pós-doutorado em Raça, Gênero e Política Pública, pelo Hubert H. Humphrey Institute of Public Affairs, University of Minnesota (2008-2009). É Ph.D. em Antropologia Social pela University of Texas at Austin (2008) com especialização em Diáspora Africana; e mestre em Sociologia com concentração em Antropologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2000). É Professora Adjunta da Faculdade de Educação, Departamento de Ciências Sociais e Educação, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

Published

2021-12-24

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How to Cite

SOTERO, Edilza Correia; PEREIRA, Ilaina Damasceno; SANTOS, Sônia Beatriz dos. BLACK PEDAGOGIES: ANTI-RACISM, GOOD LIVING AND CORPOREALITY. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 3, p. 1314–1329, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i3.70669. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/70669. Acesso em: 5 dec. 2025.