"MY BIGGEST DREAM IS TO BE THE KING OF CAMISA'S DRUMS!": CHILDHOOD’S VOICES AT SAMBA SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i3.68464

Abstract

This article presents the methodological and ethnographic research, which was made with the ‘’Ala das Crianças’’ of a Samba School in São Paulo, with the purpose of knowing the experiences of girls and boys from this locus, the highlighting and the aspects related to the categories of sex/gender, age/generation, race/ethnicity, and expanding the understanding of the pluralities of Brazilian black children. The study was structured in the following methodological instruments: participant observation, informal conversations, with records in a specific notebook and semi-structured interviews, with previous scripts and their authorization. The analyses reveal the Samba School as a space for the reproduction of values and patterns of a white society, but also, a territory of creations of other narratives about the childhoods of black girls and boys/ those who, in addition to prejudice and racial discrimination, such issues are addressed in most academic research on this theme in the educational field, and reveal dreams and possibilities to become kings and queens, of powerful black identity and belonging.

KEYWORDS: Black Children. Education. Identities. Samba School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberta Cristina de Paula, Prefeitura Municipal de Campinas (PMC), Campinas, São Paulo, Brasil, rodepaula@hotmail.com

Professora da Educação Básica na Rede Pública Municipal de Campinas/SP (ensino fundamental I). Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP); mestrado em Educação junto ao Departamento de Ciências Sociais e Educação pela FE/UNICAMP; doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP).

Patrícia Dias Prado, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, Brasil, patprado@usp.br

Professora Doutora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, FEUSP/SP, junto ao Departamento de Metodologia de Ensino e Educação Comparada - EDM, na área da Infância. Possui graduação em Psicologia pela UNESP, Bauru/SP, mestrado e doutorado em Educação, junto ao Departamento de Ciências Sociais e Educação, da Faculdade de Educação da UNICAMP e Pós-Doutorado em Artes Cênicas, pela Escola de Comunicação e Artes, ECA-USP/SP. 

Published

2021-12-24

How to Cite

PAULA, R. C. de; PRADO, P. D. "MY BIGGEST DREAM IS TO BE THE KING OF CAMISA’S DRUMS!": CHILDHOOD’S VOICES AT SAMBA SCHOOL . Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 3, p. 1492–1507, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i3.68464. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68464. Acesso em: 23 nov. 2024.