THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.68380

Abstract

This text aims to analyze the conception of humanizing radicalism in Paulo Freire and the determinations that this concept engenders to the educative practices intending to the human’s emancipation. It results from bibliographical research in the works “Pedagogia do Oprimido” (2013) and “Educação como prática para liberdade” (2013), and in the reflections of appropriators. The humanizing radicalism in Paulo Freire is a product of his praxis, result of his quest for better comprehending the reality’s elements and to act in a consistent manner steering to the transformation of the social reality.  Indeed, the radicalism of Freire is humanizing, because it defends human’s emancipation. It is humanizing to safeguard the possibility of emancipation and of the constitution of being more of the individuals starting from the collective and active building, directly involving the oppressed.

KEYWORDS: Freirean Pedagogy. Radicalism. Social Transformation. Educative Practices.

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Author Biographies

Eliana de Sousa Alencar Marques, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina, Piauí, Brasil, esalencar123@ufpi.edu.br

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Piauí. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Piauí, vinculada à linha de pesquisa: Formação humana e processos educativos. Professora adjunta do Curso de Pedagogia no Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino na Universidade Federal do Piauí. Diretora do Centro de Ciências da Educação (2021-2025).

Josiane Sousa Costa de Oliveira, Instituto Federal do Maranhão (IFMA), Timon, Maranhão, Brasil, josiane.oliveira@ifma.edu.br

Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IFMA, atuando nas disciplinas pedagógicas na área da Educação. Mestrado em educação e Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Piauí. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas Histórico Críticas em Educação e Formação Humana - NEPSH.

Luiz Jesus Santos Bonfim, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina, Piauí, Brasil, luizbonfim@ufpi.edu.br

Professor da Universidade Federal do Piauí (UFPI) no Campus Ministro Petrônio Portela no Centro de Ciências da Educação (CCE) em Teresina-PI ministrando disciplinas no Curso de Licenciatura em Educação do Campo e em outras licenciaturas nas áreas de Fundamentos da Educação e Disciplinas Pedagógicas. Mestre em educação e atualmente cursa doutorado em Educação - PPGED/UFPI. Integra o Núcleo de Estudos e Pesquisas Histórico Críticas em Educação e Formação Humana - NEPSH.

Published

2021-10-05

How to Cite

MARQUES, E. de S. A. .; OLIVEIRA, J. S. C. de; BONFIM, L. J. S. THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. ed.especial, p. 962–976, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46ied.especial.68380. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68380. Acesso em: 16 aug. 2024.