“ESCREVIVÊNCIAS”, AUTOBIOGRAPHIC NARRATIVES AND BLACK INTELLECTUALITY: ACADEMIC WRITING AS RESISTANCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i3.67945

Abstract

Based on concepts and references from studies focused on the Education of Ethnic-Racial Relations, this text aims to carry out an analysis of how the concept of “Escrevivências”, elaborated by the black writer and thinker Conceição Evaristo, has worked as a theoretical and methodological framework for the production and writing of academic productions by black researchers. Therefore, we look at a set of academic works published in the virtual environment of the Brazilian Association of Black Researchers (ABPN) and, from the selected materials, we analyze that the construction of black autobiographical narratives, within the academic-scientific scope, operate as an important theoretical and methodological resource regarding the making and writing of science in a protagonist, authorial, political and avowedly affirmative manner by black researchers in contemporary Brazil.

KEYWORDS: Education of Ethnic-Racial Relations. Self-narratives. Cultural Studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lázaro de Oliveira Evangelista, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Rio Grande, Rio Grande do Sul, Brasil, lazarusevangelista@gmail.com

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS. Pós-graduado no curso de Especialização em Metodologia do Ensino da Língua Inglesa pela Faculdade de Tecnologia e Ciência da Bahia, (FTC) - Salvador - BA. Pedagogo graduado pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Graduado em Gestão de Negócios em Turismo pela Faculdade de Turismo da Bahia / Faculdades Integradas Olga Mettig, (FACTUR / FAMETTIG) - Salvador - BA e Graduado no curso de Licenciatura em Letras / Língua Inglesa e Respectivas Literaturas pela PUCRS - Porto Alegre - RS.

Carolina de Freitas Corrêa Siqueira , Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, carolinafcsiqueira@gmail.com

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEdu-UFRGS). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul (PPGEdu - UNISC) Licenciada em História pela Universidade de Santa Cruz do Sul. Bolsista do Programa de Excelência Acadêmica (PROEX-CAPES).

Cristianne Maria Famer Rocha, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, rcristianne@gmail.com

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEDU/UFRGS). Professora Associada II da Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atua junto ao Curso de Bacharelado em Saúde Coletiva. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem (PPGENF/UFRGS) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU/UFRGS).

Published

2021-12-24

How to Cite

EVANGELISTA, L. de O.; SIQUEIRA , C. de F. C. .; ROCHA, C. M. F. . “ESCREVIVÊNCIAS”, AUTOBIOGRAPHIC NARRATIVES AND BLACK INTELLECTUALITY: ACADEMIC WRITING AS RESISTANCE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 3, p. 1330–1344, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i3.67945. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67945. Acesso em: 23 nov. 2024.