'THE SCHOOL ASKED FOR DOCUMENTATION AND I HAD TO EXPLAIN THERE’S ONLY THE PROTOCOL THAT THE FEDERAL POLICE GAVE US’: REFUGEE CHILDREN AND EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i2.67910

Abstract

Considering the concept of double vulnerability of the refugee child, this article intends to shed light over the conditions in these refugee children are inserted into educational institutions through the eyes of their mothers. We seek to relate interviews with five refugee women from the Democratic Republic of Congo who had children enrolled in public schools in 2019 with legal apparatuses that regulate education in Brazil, specifically in matters of documentation for access to educational institutions. The analysis alows identification of three contitioning factors that shed light on the challenges of refugee children integration: the difficulties of access to public schooling due to the lack of recognition of the validity of refuge papers, language as a barrier for integration and the prejudice experienced inside the school environment.

KEYWORDS: Education. Infancy. Refuge. Public School.

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Author Biographies

Maria Fernanda Rezende Nunes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, Brasil, nunes.mariafernandarezende@gmail.com

Professora Titular-Livre em Educação Infantil do Departamento de Didática da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1981), mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1995) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005). É professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNIRIO. Coordena o grupo de pesquisa Educação Infantil e políticas públicas (EIPP).

Domenique Sendra Heiderique, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, Brasil, nick.sendra@gmail.com

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2015). Atualmente é professora nos anos iniciais da Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Refúgio e Migração.

Published

2021-08-31

How to Cite

NUNES, M. F. R. .; HEIDERIQUE, D. S. . ’THE SCHOOL ASKED FOR DOCUMENTATION AND I HAD TO EXPLAIN THERE’S ONLY THE PROTOCOL THAT THE FEDERAL POLICE GAVE US’: REFUGEE CHILDREN AND EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 2, p. 662–678, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i2.67910. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67910. Acesso em: 17 jul. 2024.