SCHOOL SUBSIDY IN PARANÁ AND THE NATIONALIZATION OF EDUCATION IN IMMIGRATION AREAS (1899-1938)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i2.67767

Abstract

Analyzes the importance of state and federal school subsidies in the organization of the primary public school and nationalization of education in Paraná. The years 1899 to 1938 representing the period of discussions on the obligation of teaching the Portuguese language in subsidized and private schools, due to the possible threats posed by the ethnic school organization, until the compulsory nationalization of education. There was a dispute over the school space between the state government with ethnic communities and the acting of the federal government. The historical method guides theoretical methodological analysis, whose sources are official documents such as: educational legislation, government reports, requirements, regional newspapers. Cultural History sheds light on the documentary corpus. Sources show that the resources of the school subsidies were directed to elementary schools, but were also intended for ethnic schools, privileged spaces for the formation of the ideal Brazilian childhood. However, the organisation of such schools occurred in a negotiated manner between educational authorities and ethnic community to nationalize childhood, but also with the possibilities to keep ethnic identity.

KEYWORDS: Ethnic Schools. School Subsidies. Nationalization of Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valquíria Elita Renk, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Curitiba, Paraná, Brasil, valquiria.renk@pucpr.br

Graduada em Geografia (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal do Paraná (1985), Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2000), Doutorado em História da Educação pela Universidade Federal do Paraná UFPR (2009). Estágio de Pós Doutoramento no Programa de Pós Graduação em Educação na Universidade Federal do Paraná (2019). É Professora Titular da PUCPR, Professora Permanente do Mestrado em Bioética (PUCPR) e do Mestrado em Direitos Humanos e Políticas Públicas (PUCPR). É líder do Grupo de Pesquisa Bioética e Educação, cadastrado no CNPQ. Pesquisa na área de Educação, nas interfaces com Bioética, Direitos Humanos, História da Educação e Saúde.

Elaine Cátia Falcade Maschio, Universidade de Caxias Do Sul (UCS), Caxias Do Sul, Rio Grande Do Sul, Brasil, elainefalcade@uol.com.br

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Realizou Estágio de Pós-Doutorado em Educação na Universidade de Caxias do Sul (UCS). Tem experiência na área da Educação, atuando ao longo dos anos como professora e pedagoga no Ensino Fundamental, Médio, Superior, Lato Sensu e Stricto Sensu nas modalidades presencial e à distância, da rede pública e particular de ensino. Realiza pesquisas sobre os Processos de Escolarização e a Cultura Escolar nas Colônias Italianas do Paraná, sobre a História da Infância Imigrante Italiana e de seus Descendentes, e sobre Práticas Pedagógicas e Tecnologias Educacionais.

Published

2021-08-31

How to Cite

RENK, V. E.; MASCHIO, E. C. F. . SCHOOL SUBSIDY IN PARANÁ AND THE NATIONALIZATION OF EDUCATION IN IMMIGRATION AREAS (1899-1938). Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 2, p. 502–522, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i2.67767. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67767. Acesso em: 20 dec. 2024.