TRANSITION AND ARTICULATION BETWEEN EARLY CHILDHOOLD EDUCATION AND ELEMENTARY SCHOOL: OFFICIAL DOCUMENTS ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i3.65145

Abstract

This article seeks to examine some legal guidelines and theoretical-methodological guidelines published by official documents prepared by the Ministry of Education and the National Education Council, about the transition and articulation between early childhood education and elementary school. This is a bibliographic research. Based on the Historical-Cultural Theory, the theoretical framework of this research, initially we discussed the relationship between teaching, learning and development. Subsequently, we revisited the purposes of early childhood and elementary education advocated by official documents and examined the concepts of learning and development present in them. From this analysis, we discussed the transition and articulation between the two stages of schooling in question, pointing out the need for reorganization of teaching.

KEYWORDS: Transition. Articulation. Early Childhood Education. Elementary School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayra Maria de Oliveira Santos, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, mayra-pesquisa@hotmail.com

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Apucarana (2017), especialização em Educação Especial pelo Instituto Rhema de Educação e mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2020). É professora concursada do Ensino Fundamental I no Município de Apucarana-PR.

Maria Angélica Olivo Francisco Lucas, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, mangelicaofl@gmail.com

É graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (1987), mestre em Educação também pela Universidade Estadual de Maringá (1999) e doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (2009). Realizou estágio de pós-doutoramento na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP) no período 2016 a 2017. É professora associada da Universidade Estadual de Maringá onde trabalha desde 1998 e atua no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) desta instituição.

Published

2021-12-24

How to Cite

SANTOS, M. M. de O.; LUCAS, M. A. O. F. TRANSITION AND ARTICULATION BETWEEN EARLY CHILDHOOLD EDUCATION AND ELEMENTARY SCHOOL: OFFICIAL DOCUMENTS ANALYSIS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 3, p. 1578–1592, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i3.65145. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65145. Acesso em: 16 aug. 2024.