IN TIMES OF NETWORKS AND UBIQUITY: CHALLENGES FOR EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i3.64799

Abstract

This is a clipping of a doctoral thesis, updated in the light of the pandemic context. It addresses the presence of broadband and mobile devices in school life. The objective was to understand the knowledge constructed in the educational routine of public schools with the presence of mobile digital technologies. This study was based on qualitative research, supported by the theory of everyday life and digital culture. As a result, we have: the growing restriction of technologies through prohibitive actions; and tactics of teachers and students to use them. The potential of these technologies lies in the creation of more horizontal educational relationships and the construction of content, knowledge and knowledge.

KEYWORDS: Digital Technologies. Mobility. School Routine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Salete de Fátima Noro Cordeiro, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil, snoro2@gmail.com

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria (1998), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2002) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2014). Pós-Doutorado (2020) Università Degli Studi Della Tuscia- Unitus- Itália. Atualmente é professora adjunto 4 da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia.

Maria Helena Silveira Bonilla, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil, bonillab@gmail.com

Mestre em Educação nas Ciências pela Unijuí; Doutora em Educação pela UFBA; Professora titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia; Líder do grupo de pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologias - GEC/UFBA.

Published

2021-12-24 — Updated on 2025-11-25

Versions

How to Cite

CORDEIRO, Salete de Fátima Noro; BONILLA, Maria Helena Silveira. IN TIMES OF NETWORKS AND UBIQUITY: CHALLENGES FOR EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 3, p. 1605–1619, 2025. DOI: 10.5216/ia.v46i3.64799. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64799. Acesso em: 5 dec. 2025.