ACCESS TO POSTGRADUATE: SOME TRAJECTORIES AND EXPERIENCES OF ACCESS BY AFFIRMATIVE ACTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64404

Abstract

These are discussions about the trajectories of black subjects who have accessed and concluded Stricto Sensu Postgraduate (master’s level) with the help of an affirmative action program at the postgraduate level, the Ford Foundation International Fellowships Program. It was possible to know and analyze the school and life paths of five subjects by using the qualitative research resources, such as the narrative episodic interview and the construction of sociological portraits. For the construction of trajectories as long as unlikely, the investigated subjects were developing and reactivating their dispositions in several spaces and moments, counting, besides their own desire, with the participation of the school, families and organized social movements, with emphasis on the Black Movement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcia Basília de Araújo, Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG), Sabará, Minas Gerais, Brasil, marciabasiliaaraujo@gmail.com

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (1996), mestrado em Educação pela Universidade do Estado de Minas Gerais (2015) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é pedagoga do Instituto Federal de Minas Gerais.

Santuza Amorim da Silva , Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, santuza@hotmail.com

Graduou-se em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1993) e Licenciatura em História (PUC/MG). Possui mestrado em Educação (1997), doutorado em Educação (2007) pela Universidade Federal de Minas Gerais, doutorado sanduíche pelo INRP (Institut Nacional de Recherche Pédagogigue). Realizou estágio de pós-doutorado na Université Paris 8 (2011/12). Atua como professora no Curso de Pedagogia e no Mestrado em Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais.

Published

2021-01-15

How to Cite

ARAÚJO, M. B. de; AMORIM DA SILVA , S. ACCESS TO POSTGRADUATE: SOME TRAJECTORIES AND EXPERIENCES OF ACCESS BY AFFIRMATIVE ACTIONS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 45, n. 3, p. 954–968, 2021. DOI: 10.5216/ia.v45i3.64404. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64404. Acesso em: 16 aug. 2024.