AVALIAÇÃO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR E PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO: TENSÕES, MUDANÇAS E PERSPECTIVAS

Authors

  • Lúcia Maria de Assis Universidade Federal de Goiás(UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, luciamariadeassis@gmail.com
  • Aline Fagner Carvalho Costa Programa de Educação Ambiental de Educadores (PEAT), Oriximiná, Pará, Brasil, alinefagner@hotmail.com https://orcid.org/0000-0002-6576-7486
  • Pedro Isaac Ximenes Lopes Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, Universidade Potiguar (UnP), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, pedro_isaac@ct.ufrn.br http://orcid.org/0000-0003-0788-8842
  • Daniela Fernandes Gomes Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG), Montes Claros, Minas Gerais, Brasil, danielafg1412@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-8931-8837

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.62178

Abstract

This study aims to problematize public policies for evaluation, regulation, and supervision of Brazilian Higher Education, by relating them to Goals 12, 13 and 14 of the PNE related to the National Higher Education Evaluation System (Sinaes), Law no. 10,861 from 2004. It is a theoretical and documentary study, based on Dourado (2017 and 2018); Barreyro and Rothen (2006 and 2011); Dias Sobrinho (2010); Amaral (2016 and 2019) and others, in addition to normative texts about Sinaes. The study revealed that the evaluation of Higher Education has been going through processes of flexibility and (de)regulation based on changes that intensify the (de)formation of Sinaes, and marked by tensions, disputes, and clashes since the PNE Law 13,005 of 2014.

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Author Biographies

Lúcia Maria de Assis, Universidade Federal de Goiás(UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, luciamariadeassis@gmail.com

Pedagoga pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG, 1984), mestre em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba, (Unimep, 2001), doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás, (UFG, 2008) e pós-doutora pela Universidade de São Paulo, (USP, 2014). Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás na graduação e na pós-graduação (PPGE), na linha de pesquisa Estado, Políticas e História da Educação.

Aline Fagner Carvalho Costa, Programa de Educação Ambiental de Educadores (PEAT), Oriximiná, Pará, Brasil, alinefagner@hotmail.com

Doutora em Educação pela UFG, cientista social, docente e gestora na educação superior e profissional. Pesquisadora na área de políticas educacionais. Coordenadora pedagógica do Programa de Educação Ambiental de Trabalhadores (PEAT) em Oriximiná, Pará.

Pedro Isaac Ximenes Lopes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, Universidade Potiguar (UnP), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, pedro_isaac@ct.ufrn.br

Doutor em Educação pela UFRN, técnico em assuntos educacionais da UFRN e membro da comissão própria de avaliação CPA. É pesquisador na área de políticas educacionais e docente da Escola de Educação da Universidade Potiguar (UnP). 

Daniela Fernandes Gomes, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG), Montes Claros, Minas Gerais, Brasil, danielafg1412@gmail.com

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG) na linha de pesquisa Estado, Políticas e História da Educação. Mestre em Educação pela UnB. Técnica em assuntos educacionais da pró-reitoria de ensino do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG). Pesquisa avaliação e qualidade da educação superior. 

Published

2020-12-14

How to Cite

ASSIS, L. M. de; COSTA, A. F. C.; LOPES, P. I. X.; GOMES, D. F. AVALIAÇÃO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR E PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO: TENSÕES, MUDANÇAS E PERSPECTIVAS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 45, n. 3, p. 746–762, 2020. DOI: 10.5216/ia.v45i3.62178. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62178. Acesso em: 16 aug. 2024.