ESTÁGIOS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES (AS) NA AMAZÔNIA MARAJOARA: VIVÊNCIAS E EXPERIÊNCIAS DO CURSO DE PEDAGOGIA DO CAMPUS UNIVERSITÁRIO DO MARAJÓ - BREVES
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v44i3.56978Abstract
O presente artigo tem como objetivo apresentar experiências de como se desenvolvem os estágios obrigatórios no curso de licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal do Pará, Campus Universitário do Marajó-Breves. Caracteriza-se como uma pesquisa de base qualitativa. Como base teórica para as análises elegemos os estudos de Pimenta e Lima (2011), Franco (2012), Ghedin et al. (2015). Os (as) estudantes que fazem parte desse Campus são de diferentes municípios do Marajó, moradores do meio urbano e rural (ribeirinhos), o que faz com que os estágios se tornem grandes desafios, tanto para os (as) acadêmicos (as), quanto para os (as) professores (as), orientadores (as). Entretanto, os resultados apresentados indicam que os trabalhos realizados – entre ruas, rios e florestas – caminham na perspectiva de estágios como fonte de pesquisa, auxiliando na formação de professores (as) autônomos (as) e reflexivos (as) sobre e a partir da sua realidade sociocultural e educacional.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.