EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v44i2.56897

Abstract

The purpose of this article is to discuss the predominance of confessional establishments of secondary education in the context of the state of Paraíba. The historical-educational research was developed according to the following theoretical-methodological procedures: bibliographic analyzes, among which we highlight the works of Abreu (2005), Dallabrida (2009), Horta (2012), Melo (1996), Cunha (2017); documentary survey, in two historical archives located in the city of João Pessoa, and analysis of documentation. Thus, we conclude that 69% of the educational establishments identified were of a confessional nature, which evidences the strength and influence of the Church in the Brazilian society at the time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vitor de Assis Neves, Universidade Federal da Paraíba

Graduando em Pedagogia e Bolsista do Programa Institucional de Iniciação Científica (PIBIC/CNPq) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Durante o curso, tem se dedicado a pesquisas em História da Educação, com ênfase na História da Educação Paraibana. Membro do Grupo de Pesquisa CIÊNCIA, EDUCAÇÃO E SOCIEDADE e do Grupo de Estudos e Pesquisas HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DA PARAÍBA – HISTEDBR/PB.

 

Vívia de Melo Silva, Universidade Federal da Paraíba

Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (PPGE/UFPB) e graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Campina Grande (2007). É Professora vinculada ao Departamento de Fundamentação da Educação (DFE) do Centro de Educação (CE) da UFPB - Campus I. Nos últimos anos tem se dedicado à História da Educação no Brasil, mais especificamente à História da Educação na Paraíba, com projetos de pesquisa, ensino e extensão. É membro do grupo de pesquisa CIÊNCIA, EDUCAÇÃO E SOCIEDADE e do Grupo de Estudos e Pesquisas História da Educação da Paraíba - HISTEDBR/PB.

Published

2019-08-12

How to Cite

NEVES, V. de A.; SILVA, V. de M. EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945). Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 44, n. 2, p. 358–371, 2019. DOI: 10.5216/ia.v44i2.56897. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56897. Acesso em: 21 dec. 2024.