HISTÓRIA, MEMÓRIA E EXPERIÊNCIA: A TRAJETÓRIA DE VERA E JOSÉ CARLOS BARRETO NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v32i2.3048Abstract
Este artigo discute alguns resultados de pesquisa que visava compreender as contribuições do legado da educação popular à educação de jovens adultos (EJA) no Brasil. Considerando que o ideário construído em torno da educação popular gestado no início dos anos 1960, tem uma influência importante na configuração
das práticas de educação de jovens e adultos, optou-se por estudar as trajetória de alguns educadores, cujas estórias foram marcadas pelo envolvimento e experiências ocorridas a partir desse período. Por meio de entrevistas orais devida com recorte temático, buscou-se reconstruir a memória e a experiência desses educadores. O presente texto focaliza os itinerários de Vera Barreto e José Carlos Barreto a partir dos anos 1960, revelando o modo como as trajetória desses educadores foram construídas, marcadas pela militância político pedagógico na área e conectadas ao pensamento de Paulo Freire.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.