SOBRE TEIAS E TRAMAS DE APRENDER E ENSINAR: anotações a respeito de uma antropologia da educação
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v26i1.1552Abstract
Em um século de atividade, percorrendo várias situações históricas e vários modelos de pensamento, a antropologia tem incorporado inúmeras temáticas no seu universo de pesquisa. Em alguns momentos e com o esforço de grandes pesquisadores, já se interessou inclusive pelas macro-estruturas políticas e econômicas. Mas ela está sempre voltando ao seu lugar de origem – o lugar da pessoa, da individualidade na cultura. Curiosamente, o interesse da antropologia pela educação e principalmente pelo mundo da escola, nunca foi exemplar. Quando encontrado, é quase excepcional. Eis, pois, o investimento do presente texto. Aos olhos da antropologia a educação é cultura, ou seja, faz parte dos sistemas de símbolos e significados de uma determinada cultura. Isso precisa ser sempre mais sistematizado.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



