Diverse narratives about "controversial" historical mo(nu)ments

Public and disciplinary school history from the perspective of History Education

Authors

Keywords:

Educação Histórica

Abstract

Public history materialises the way in which the past is commonly narrated, which can oscillate between omissions, silences and "sensitive" debates that seem to be based on a single narrative, on myth in tension with perspective historical narratives.

A synthesis is proposed, taking into account a public debate (historians, journalists, politicians, Portuguese activists), the way in which Portuguese history teachers plan these moments that can constitute "controversial" historical issues/views, and a proposal to debate relations between Europeans and subjugated peoples in the 16th century in the school context.

History at school, in line with History Education, must encourage debate about the validity of narratives constructed with political, economic, social and cultural interests, rapidly disseminated by the media, in order to (de)construct them according to their greater or lesser partiality, plausibility and rational basis, so as to contribute to the (re)construction of meaning of historical events based on the methodology of History.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marília Gago, Universidade do Minho

Professora auxiliar convidada no Instituto de Educação da Universidade do Minho. Pós-doutorada no âmbito do Projeto de Investigação "Consciência Histórica: Teoria e Práticas II", 2006-2011, financiado pela Fundação para a Ciência e a Tecnologia; Doutorada em Educação, Metodologia do Ensino da História e das Ciências Sociais pela Uiversidade do Minho, em 2007. 

References

BARCA, Isabel (2004). Aula Oficina: do projeto à avaliação. In I. Barca (Org.), Para uma educação com qualidade. Actas das IV Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Universidade do Minho, Pp.131 – 144.

BARCA, Isabel & GAGO, Marília (2001) — Aprender a Pensar em História. «Revista Portuguesa de Educação», vol. 14 (n.º 1), p. 239-260.

BARCA, Isabel & GAGO, Marília (2021) — A Guerra Colonial em contexto educativo: das fontes à consciência histórica. «Conferência – A Guerra Colonial Portuguesa (1961-1974) entre a História e a Memória», Museu da Guerra Colonial – Vila Nova de Famalicão, 9 outubro.

CHOAY, Françoise (2006). A Alegoria do património. Edições 70.

DGE, Direção Geral de Educação (2018). Aprendizagens Essenciais de História de 8º ano de escolaridade. Disponível em https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/3_ciclo/historia_3c_8a_ff.pdf

DIVARDIM, Thiago (2020) - Pressupostos da pesquisa e da formação continuada de historiadores docentes: uma contribuição da Educação Histórica. «Roteiro» v. 45, p. 1-24, jan./dez. 2020, Pp. 1-24. Disponível em http://educa.fcc.org.br/pdf/roteiro/v45/2177-6059-roteiro-45-e23162.pdf

FRONZA, Marcelo (2012) - As ideias de objetividade e verdade sobre o passado presente no pensamento histórico dos jovens a partir das histórias em quadrinhos. «História Revista» (Online), v. 17, Pp. 73-89.

GUILLEN, Isabel (2014) - Património e história: reflexões sobre o papel do historiador. «Diálogos», 18(2), Pp. 637 - 660.

HARTOG, François (2013) - Regimes de Historicidade: Presentismo e experiências do tempo. Autêntica.

LE GOFF, Jacques (1990) - História e Memória. UNICAMP.

LEVESQUE, Stéphane & CROTEAU, Jean-Philipe (2020). Beyond History for Historical Consciousness: Students, Narrative, and Memory. CA: University Toronto Press.

LORENZ, Chris (1999) — You got your history, I got mine. Some reflections on truth and objectivity in History. Centre for the Study of Historical Consciousness, University of British Columbia, Vancouver, B.C. Disponível em <http://www.cshc.ubc.ca>.

KÖRBER, Andreas (2023) – Formando a consciência histórica em direção a uma aprendizagem histórica transcultural: das abordagens conceituais à constituição das competências históricas. Curitiba: WAS Editores.

NICOLINI, Cristiano (2020) - Narrativas de estudantes do 9 ano e as ideias históricas sobre a regionalidade no Vale do Taquari – RS. «Revista História Hoje», v.9, p.303-323.

OAKESHOTT, Michael (1993) – Experience and Its Modes. UK: Cambridge University Press.

PACHECO, Ricardo (2017) - O Património histórico: objeto de pesquisa do historiador. História Unicap, 4(7), Pp. 5 -14.

RICOEUR, Paul (2007) - A memória, a história, o esquecimento. Editora da Unicamp.

RÜSEN, Jörn (1993) — Studies in Metahistory. Pretoria: Human Sciences Research Council.

RÜSEN, Jörn (2015) – Teoria da História: Uma teoria da história como ciência. Curitiba: Editora UFPR.

RÜSEN, Jörn (2016) – A Função da Didática da História: A relação entre a Didática da História e a (meta) História. In Maria Auxiliadora Schmidt & Marcelo Fronza (orgs) «Consciência Histórica e Interculturalidade: Investigação em Educação Histórica». Curitiba: W&A Editores. Pp. 14-42.

SILVA, Maria da Conceição; MENDES, Breno & NICOLINI, Cristiano (2021) - A aula-oficina e suas possibilidades: vinte anos depois, 1999-2019. In Luís Alberto Marques Alves; Marília Gago & Mariana Lagarto (Coord.) «Vinte Anos das Jornadas Internacionais em Educação Histórica». CITCEM, Pp.101-113.

Published

2024-07-12

How to Cite

GAGO, M. Diverse narratives about "controversial" historical mo(nu)ments : Public and disciplinary school history from the perspective of History Education. História Revista, Goiânia, v. 28, n. 2, p. 77 – 92, 2024. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/78643. Acesso em: 16 aug. 2024.