Between personal fulfillment and professional responsibility
new demands for History from new student audiences and the anguish of a still analogue teacher
Keywords:
História digital, cursos de História, ensino digital.Abstract
The objective of this text is to make an theoretical essay on a personal experience of a History teacher, in order to evaluate dilemmas and challenges, lived supposedly by teachers of History trained in analog times who do not well internalize the so-called virtues and facilities of teaching digital history, examining how these teachers envision their future and how courses of History should take to deal with the new digital reality and students full of public demands for History. This reality offers arguments for those who claim the need for History to occupy virtual space as an indisputable condition for their permanence as professional trainers in a context of student audiences that do not identify historical knowledge a legitimization for what they are and will be.
Downloads
References
FURET, François. O nascimento da História. In: ______ . A oficina da História. Lis-boa: Gradiva, s.d. p.109-136
HAN, BYUNG-CHUL. Sociedade do cansaço. Petrópolis (RJ): Editora Vozes, 2015. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5000148/mod_resource/content/1/Sociedade%20do%20cansa%C3%A7o.pdf)
LE GOFF, Jacques. Reflexões sobre a História. Lisboa (PO): Edições 70, 1986?.
ROUSSO, Henry. L'histoire appliquée ou les historiens thaumaturges. [A história aplicada ou os historiadores taumaturgos] Vingtième Siècle, revue d'histoire, n°1, jan-vier 1984. p.105-121.
SARLO, Beatriz. Tempo passado. In: ______ . Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo, Companhia das Letras; Belo Horizonte, Editora da UFMG, 2007. p.9-22
O que faz cada lado do cérebro? Revista Superinteressante digital. Maio de 2011. S.p. Disponível em https://super.abril.com.br/ciencia/o-que-faz-cada-lado-do-cerebro
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaração de Direito Autoral
Concedo a História Revista o direito de primeira publicação da versão revisada do meu artigo, licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista).
Afirmo ainda que meu artigo não está sendo submetido a outra publicação e não foi publicado na íntegra em outro periódico e assumo total responsabilidade por sua originalidade, podendo incidir sobre mim eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria do mesmo.