Still far away from the “most advanced countries”

Europe in the discourses on Professional Education in Brazil at the beginning of the 20th century

Authors

  • Renato Marinho Brandão Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN)
  • José António Martin Moreno Afonso Universidade do Minho https://orcid.org/0000-0002-7061-306X

DOI:

https://doi.org/10.5216/hr.v27i1.74228

Keywords:

Speech, Europe, Professional education

Abstract

This article aims to analyze how references to the European continent appear in discourses related to Professional Education in Brazil in the first decades of the 20th century. For that, starting from the understanding that the speech represents the characteristics and interests of an individual, but also of the group to which he belongs, government reports, newspaper articles and the book Impressões da Europa, by Nilo Peçanha, are analyzed, among other sources. In conclusion, we observe that the references to the European continent presents in these sources go far beyond the field of Vocational Education, treating this continent, as a radiating center of values ​​and ideas, as a model of civilization to be followed by Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renato Marinho Brandão Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN)

Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) e do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (PPGEP-IFRN), vinculado à linha de História, historiografia e memória da Educação Profissional. Possui graduação (2009) e mestrado em História (2012) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), e doutorado em Ciências da Educação, na especialidade de História da Educação, pela Universidade do Minho (2018). Realizou estágio pós-doutoral no PPGEP-IFRN

References

BARBOSA, Rui. Reforma do Ensino Primário e várias instituições complementares da Educação Pública. V. 3. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde, 1947.

BARROSO, José Liberato. A Instrucção Publica no Brasil. Rio de Janeiro: Garnier, 1867.

BRASIL. Decreto nº 7.566, de 23 de setembro de 1909. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1909. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900- 1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 15 ago. 2022.

BRASIL. Relatório apresentado ao presidente da República dos Estados Unidos do Brazil pelo Ministro de Estado da Industria Viação e obras publicas, Miguel Calmon du Pin e Almeida no anno de 1909. V. 1. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1909. Disponível em: http://www.crl.edu/pt-br/brazil/ministerial/agricultura. Acesso em: 21 set. 2021.

BRASIL. Relatório apresentado ao presidente da República dos Estados Unidos do Brazil pelo Dr.Manoel Edwiges de Queiroz Vieira, Ministro de Estado da Agricultura, Industria e Commercio, no anno de 1914. V. I. Rio de Janeiro: Typographia do Ministerio da Agricultura, Industria e Commercio, 1914. Disponível em: http://www.crl.edu/pt-br/brazil/ministerial/agricultura. Acesso em: 28 nov. 2021.

BRASIL. Relatório apresentado ao Presidente da República dos Estados Unidos do Brazil pelo Ministro de Estado da Agricultura, Industria e Commercio Dr. José Rufino Beserra Cavalcanti, anno de 1916. V. 1. S.l/S.d.

BRASIL. Relatorio apresentado ao Presidente da Republica dos Estados Unidos do Brasil pelo Ministro de Estado da Agricultura, Industria e Commercio, Dr. João Gonçalves Pereira Lima, Anno de 1918. V. 1. S.l/S.d.

BRASIL. Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil (de 24 de fevereiro de 1891). Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1891. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao91.htm. Acesso em: 19 ago. 2022.

CARVALHO, Marcelo Augusto Monteiro de. Nilo Peçanha e a Criação das Escolas de Aprendizes Artífices No Contexto Da Primeira República (Eaas): 1910–1914. In: Anais da 7ª Conferência Internacional de História Econômica e IX Encontro de Pós Graduação em História Econômica. Ribeirão Preto: ABPHE, 2018.

COSTA, Rafael Maul de Carvalho. A "escravidão livre" na corte: escravizados moralmente lutam contra a escravidão de fato (Rio de Janeiro no processo da abolição). 2012. 263f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal Fluminense, 2012.

DR. MARIO Lyra. A Republica, Natal, 19 out. 1909.

ESCHOLA de Artifices. A Republica, Natal, 13 jan. 1910.

JARDIM Publico. A Republica, Natal, 31 out. 1905.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: Ed. Unicamp, 1990.

LIGA do Ensino. A Republica, Natal, 25 jul. 1911.

GONÇALVES, Irlen Antônio. (Org.). Congresso Legislativo Mineiro e Educação Profissional: leitura partilhada para construção da República. In: __________. Progresso, trabalho e Educação Profissional em Minas Gerais. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.

HOUSSAYE, Jean. Viagens pedagógicas. São Paulo: Cortez, 2007.

PEÇANHA, Nilo Procópio. Impressões da Europa (Suissa, Italia e Hespanha). 4. ed. Rio de Janeiro: Livraria Garnier, 1913.

RIO DE JANEIRO. Mensagem apresentada á Assemblea Legislativa em 1 de agosto de 1904 pelo presidente do estado, Dr. Nilo Peçanha. Rio de Janeiro: Typ. do “Jornal do Commercio” de Rodrigues & C., 1904. Disponível em: http://ddsnext.crl.edu/titles/184#?c=0&m=122&s=0&cv=0&r=0&xywh=-52%2C-1%2C3431%2C2421. Acesso em: 30 ago. 2022.

__________. Mensagem apresentada á Assemblea Legislativa em 1916 pelo presidente do estado, Dr. Nilo Peçanha. Rio de Janeiro: Typ. do “Jornal do Commercio” de Rodrigues & C., 1904. Disponível em: http://ddsnext.crl.edu/titles/184#?c=0&m=134&s=0&cv=1&r=0&xywh=-52%2C-1%2C3431%2C2421. Acesso em: 30 ago. 2022.

SANTOS, Renato Marinho Brandão. Entre a Ordem e o Progresso: a Escola de Aprendizes Artífices de Natal e a formação de cidadãos úteis (1909-1937). Natal/João Pessoa: Ed. IFRN/Ed. IFPB, 2019.

SANTOS, R. M. B.; AFONSO, J. A. M. M. Leituras higienizadas: análise dos manuais adotados nas Escolas de Aprendizes Artífices (1909-1937). History of Education in Latin America - HistELA, v. 1, p. 1-20, 2018.

SHILS, Edward. Centro e Periferia. Lisboa: Difel, 1992.

SOLICITADAS. A Republica, Natal, 15 mar. 1906.

VARELLA, Simone G.; CURCINO, Luzmara. Liga Brasileira contra o Analphabetismo: uma análise discursiva de sua ‘cruzada’ em prol da leitura. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 22, n. 1, p. 53-64, jan./abr. 2022.

VIDA Social. A Republica, Natal, 06 out. 1906.

Published

2023-05-30

How to Cite

MARINHO BRANDÃO SANTOS, R.; ANTÓNIO MARTIN MORENO AFONSO, J. Still far away from the “most advanced countries”: Europe in the discourses on Professional Education in Brazil at the beginning of the 20th century. História Revista, Goiânia, v. 27, n. 1, p. 208–221, 2023. DOI: 10.5216/hr.v27i1.74228. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/74228. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: História, trabalho e cidadania