From the russian system of mechanical arts to the occupational methodical series

analysis of the genesis of systematic learning in brazilian industrial education (1868-1942)

Authors

  • Zilka Sulamita Teixeira Universidade Federal do Espírito Santo
  • Marcelo Lima UFES

DOI:

https://doi.org/10.5216/hr.v27i1.73267

Keywords:

Aprendizagem Sistemática, Sistema Russo de Artes Mecânicas, Séries Metódicas Ocupacionais

Abstract

In this article, we discuss the genesis of systematic learning in Brazil, describing the Russian System of Mechanical Arts (Victor Della-Voz - beginning of the second half of the 19th century - SRAM) and its developments in the Occupational Methodical Series (Roberto Mange - first half of the 20th century - SMO). Through a bibliographic analysis guided by bloch's historical observation method (2001), we perceived a strong influence, but also discontinuity between one didactic and another, but we also identified abandonment of this pedagogical legacy by the S system from the beginning of the 21st century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zilka Sulamita Teixeira, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Atua no campo educacional desde 2000, possui experiência docente (na educação básica e na educação superior), como pedagoga, diretora escolar e gerente de educação. Atualmente é membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física da UFES (Proteoria) e gestora do Núcleo Pedagógico da Faesa Centro Universitário.

Marcelo Lima, UFES

Graduado em Pedagogia e Mestre em Educação (UFES), Doutor em Educação e Pós-doutor em historiografia da educação profissional (UFF). Professor Associado II do DEPS-UFES, Membro do PPGE-UFES e GETAE (LAGEBES). Representa o Centro de Educação no conselho de ensino e pesquisa da UFES e Coordena o GT 09 "Trabalho e Educação" da Anped. Atua nos grupos Neddate (UFF), THESE (UFF-Fiocruz-UERJ) "EM pesquisa" (UNICAMPI-UFPR).

References

BENNETT, C. A. História da educação em artes manuais e industriais (1870 a 1917). São Paulo: Editora SENAI-SP, 2015.

BOLOGNA, I. Roberto Mange e sua obra. Goiânia: Unigraf, 1980.

BRYAN, N. A. P. Educação, trabalho e tecnologia. Campinas, SP: Alínea, 2015.

CUNHA, L. A. O ensino de ofícios artesanais e manufatureiros no Brasil escravocrata. São Paulo: UNESP; Brasília: FLACSO, 2000a.

CUNHA, L. A. O ensino de ofícios nos primórdios da industrialização. Brasília; São Paulo: São Paulo: UNESP; Brasília: FLACSO, 2000b.

CUNHA, L. A. O ensino profissional na irradiação do industrialismo. Brasília; São Paulo: São Paulo: UNESP; Brasília: FLACSO, 2000b.

FONSECA, C. S. História do ensino industrial no Brasil: 3º volume. Rio de Janeiro: SENAI, 1986.

FRIGOTTO, G. Fazendo pelas mãos a cabeça do trabalhador: o trabalho como elemento pedagógico na formação profissional. Cadernos de Pesquisa, n. 47, p. 38-45, 1983.

GAMA, R. Tecnologia e o trabalho na história. São Paulo: Nobel/USP, 1986.

MEDEIROS, M. Expansão capitalista e ensino industrial. Rio de Janeiro: SENAI, Departamento Nacional, Divisão de Pesquisas, Estudos e Avaliação, 1987.

MORAES, Carmen Sylvia Vidigal. A socialização da força de trabalho: instrução popular e qualificação no Estado de São Paulo (1873 a 1934). Bragança Paulista: EDUSF, 2003.

SENAI-SP. De homens e máquinas: Roberto Mange e a formação profissional. São Paulo: Editora Senai -SP, 2012b.

SENAI-SP. Série Metódica Ocupacional: o ensino profissional para aprender fazendo. São Paulo: Editora Senai -SP, 2012a.

Published

2023-05-30

How to Cite

TEIXEIRA, Z. S.; LIMA, M. From the russian system of mechanical arts to the occupational methodical series: analysis of the genesis of systematic learning in brazilian industrial education (1868-1942). História Revista, Goiânia, v. 27, n. 1, p. 169–190, 2023. DOI: 10.5216/hr.v27i1.73267. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/73267. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: História, trabalho e cidadania