Religion, traditional Bóe-Bororo education and indigenous schooling

analysis from the transpermanence method

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/hr.v26i2.68633

Abstract

This text focuses on the transpermanences that have been taking place in the Bóe-Bororo religion and religiosity. The communities of the Korogedo Páru and Tadarimana indigenous villages, located in Mato Grosso, between 1990 and 2020 were studied. The problem concerns an existing generational tension, whose chosen focus was on indigenous religion and religiosity with the involvement of ethnic and interethnic educations. The purpose is to describe the mutations and permanences in the Bóe-Bororo Way of Existing, which are bringing forth such tensions. The study sought to identify, understand and analyze them in the current historical context. The methodology used was the ethno-historical and anthropological approach called transpermanence. Bibliographical testimonies and consultations were used as research instruments. The result allowed the analysis of the ethnic and interethnic educational process, since the essence of the cosmology of that ethnic group resides in the bakárus. From the bakárus emanate their social organization and ideology, as well as the religiosity and ethnic education of the Bóe-Bororo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Augusto Mario Isaac, Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis, Mato Grosso, Brasil, pauloisaac779@gmail.com

Possui doutorado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.  Atualmente é professor aposentado pela Universidade Federal de Mato Grosso.

Benedito Pereira Junior, UNEMAT - Universidade Estadual de Mato Grosso

Benedito Pereira Junior Bakorokarw, mestrando em Educação Indígena pela Universidade Estadual de Mato Grosso, professor indígena e cacique da Aldeia Korogedo Páru - T. I. Bóe-Bororo Tereza Cristina, Mato Grosso.

References

ALBISETTI, Cesar; VENTURELLI, Ângelo J. Enciclopédia Bororo. v. 1 – Vocabulários e etnografia. Campo Grande: CNP/Museu Regional Dom Bosco, 1962

ALBISETTI, Cesar; VENTURELLI, Ângelo. J. Enciclopédia Bororo. v. II1 – parte 2 – Textos dos cantos dos cantos festivos. Campo Grande: CNP/Museu Regional Dom Bosco, 2002

BORDIGNON, Mario. Adúgo bíri - ritual do couro de onça. Campo Grande: UDCB, 2010

EVANS-PRITCHARD, Evan. Antropologia social da religião. Rio de Janeiro: Campus, 1978

GEERTZ, Cliford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara/Koogan, 1989

ISAAC, Paulo A. M. Educação escolar indígena Bóe-Bororo – alternativa e resistência em Tadarimana. Dissertação (Mestrado em Educação). Instituo de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, 1997.

ISAAC, Paulo A. M. Autonomia e Autodeterminação – o novo discurso da diferença. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 7, n. 12, p. 59-72, jul./dez. 1998. Disponível em: http://pauloisaac.com/livros_pdf/e5cf275261356dfb474c6f395e6660de.pdf. Acesso em: 23 jan. 2021

ISAAC, Paulo A. M. Modo de Existir Terena na Comunidade Multiétnica que vive em Mato Grosso. Tese (Doutorado em Ciências Sociais). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2004a. Disponível em: http://pauloisaac.com/livros_pdf/e1d0541bda1d3d4e23bc269d7200e4bf.pdf

ISAAC, Paulo A. M. Drama da educação escolar indígena Bóe-Bororo. Cuiabá: EdUFMT, 2004b

ISAAC, Paulo A. M; RODRIGUES, Sílvia Pilegi. Educação escolar indígena: impactos e novas formas de colonização. Revista Cocar, Belém, v.11, n. 22, p. 60-86, jul./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/1597. Acesso em: 15 jan. 2021

ISAAC, Paulo A. M. Irmã Maria Cibaibo Ossemer – uma missionária franciscana entre os índios Bóe-Bororo de Mato Grosso. Cuiabá: EdUFMT/Carlini & Caniato, 2018

ISAAC, Paulo A. M.; RODRIGUES, Sílvia Pilegi; BOKODORE, Arcênio. Escola bilíngue e o processo de apagamento da língua materna. Revista Brasileira de Alfabetização, n. 12, p. 14-30, jul. 2020. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/429. Acesso em: 19 dez. 2020

LÉVI STRAUSS, Claude. Antropologia estrutural. 5. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1996

LÉVI STRAUSS, Claude. Estruturas elementares de parentesco. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1982

NOVAES, Sylvia C. Mulheres, homens e heróis: dinâmica e permanência através do cotidiano da vida Bororo. São Paulo: FFLCH/USP, 1986

VIERTLER, Renate B. A refeição das almas: uma interpretação etnológica do funeral dos índios Bororo de Mato Grosso. São Paulo: Hucitec/EDUSP, 1991.

Published

2021-11-04

How to Cite

ISAAC, P. A. M. .; PEREIRA JUNIOR, B. . Religion, traditional Bóe-Bororo education and indigenous schooling: analysis from the transpermanence method. História Revista, Goiânia, v. 26, n. 2, p. 300–321, 2021. DOI: 10.5216/hr.v26i2.68633. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/68633. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Cultura e barbárie: o mundo em tempos extremos"