Catastrophical monuments

between barbarians and culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/hr.v26i2.68610

Abstract

The theme of this article is catastrophic monuments, that is, those produced  as a tribute the victims of a tragedy. Inspired by Walter Benjamim, these monuments are considered documents of culture, in view of the following aspects: they have an important cultural significance in the reading of disasters, they diffuse narratives with wide visibility highlighting the suffering of the victims, they have the ability to appease the trauma of catastrophe, are modernist artifacts, as they use aesthetic representation to shock the viewer and / or make a social complaint.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eliézer Cardoso Oliveira, Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, Goiás, Brasil, ezi@uol.com.br

PhD in Sociology from UnB. Post Doctorate in Science of Religion from PUC / Goiás. Effective professor of the History course (UEG/Anápolis). Member of the Master of History (UEG / Morrinhos) and Cerrado Territories and Cultural Expressions (UEG / Anápolis).

 

References

/11 MEMORIAL & MUSEUM. Site oficial do Memorial e Museu 11 de Setembro. Disponível em: https://www.911memorial.org/visit/memorial. Acessado em 2 abril de 2021.

ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalém. Trad. José Rubens Siqueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Trad. Mauro W. Barbosa de Almeida. São Paulo: Perspectiva, 1997.

ARENDT, Hannah. Homens em tempos sombrios. Trad. Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

OLIVEIRA, Eliézer Cardoso de. O incêndio da Igreja Nossa Senhora do Rosário em Pirénopolis como Evento Hermenêutico. Revista Caminhos. v. 11, n. 2, 2013.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: Obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. v. 1. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994, p. 197-221.

BENJAMIN, Walter. Sobre o Conceito de História. In: Obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. v. 1. São Paulo: Brasiliense, 1994, p. 222-232.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. Trad. Carlos Felipe Moisés e Ana Maria L Ioriatti. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

BODEI, Remo. As formas da Beleza. Trad. Antonio Angonese. Bauru/SP: Edusc, 2005.

BURKE, Edmund. Uma investigação filosófica sobre a origem de nossas ideias do sublime e do belo. Trad. Enid Abreu Dobránszky. Campinas: Papirus/ Editora da Unicamp, 1993.

FLUSSER, Vilém. A escrita: há futuro para a escrita? Trad. Murilo Jardelino da Costa. São Paulo: Annablume, 2010.

HERÓDOTO. História. Trad. J. Brito Broca. Vol. 1. São Paulo: W. M. Jackson Inc, 1964.

KANT, Emmanuel. Observações sobre o sentimento do belo e do sublime. Ensaios sobre as doenças mentais. Trad. Vinicius de Figueiredo. Campinas: Papirus, 1993.

LOWITH, Karl. O sentido da História. Trad. Maria Georgina Segurado. Lisboa: edições 70, 1991.

NEIMAN, Susan. O mal no pensamento moderno. Trad. Fernanda Abreu. Rio de Janeiro: Difel, 2003.

REMARQUE, Erich Maria. Nada de novo no front. Trad. Helen Rumjaneck. Porto Alegre: L&PM, 2004.

RODRIGUES, Nelson. A pátria em chuteiras. São Paulo: Companhia das Letras, 1984.

SCHILLER, Friedrich. Do Sublime (Para uma exposição de algumas ideias kantianas). In: SÜSSEKIND, Pedro. Friedrich Schiller: do sublime ao trágico. Trad. Pedro Süssekind e Vladimir Vieira. Belo Horizonte: Autêntica, 2011, p. 19-51.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. A história como trauma. In. NESTROVSKI, Arthur; SELIGMANN-SILVA, Márcio (org.). Catástrofe e representação. São Paulo: Escuta, 2000. p. 73-98.

Published

2021-11-04

How to Cite

OLIVEIRA, E. C. Catastrophical monuments: between barbarians and culture. História Revista, Goiânia, v. 26, n. 2, p. 218–239, 2021. DOI: 10.5216/hr.v26i2.68610. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/68610. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Cultura e barbárie: o mundo em tempos extremos"