Child care as a social project

: education and work in the spiritism of Santa Maria (1930-1945)

Authors

  • Renan Santos Mattos Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Faculdade de Educação (FE), Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE - UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, renansnatos@gmail.com http://orcid.org/0000-0003-0888-8641

DOI:

https://doi.org/10.5216/hr.v25i2.63642

Abstract

The present work aims to highlight the work of spiritist groups in the city of Santa Maria with regard to concerns about childhood between 1930 and 1945. In this scenario, a broad debate on social vulnerability and the social issue converges towards consolidation institutions dedicated to welcoming and instructing boys and girls in the city of Santa Maria-RS. Thus, we are interested, within the scope of the social work of spiritism, to discuss the understanding of childhood and the schooling proposal by the spiritists of the city of Santa Maria, in which professional education appears as a horizon of interpretation in accordance with the debate on educational policies of the time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renan Santos Mattos, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Faculdade de Educação (FE), Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE - UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, renansnatos@gmail.com

Doutor em história pela Universidade Federal de Santa Catarina (2019), mestrado em História pela Universidade Federal de Santa Maria e graduação em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2010). Atualmente é tutor à distância do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Santa Maria e professor regente do Instituto São José (SM). Desenvolve estágio pós-doutoramento junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria

Published

2020-10-20

How to Cite

MATTOS, R. S. Child care as a social project: : education and work in the spiritism of Santa Maria (1930-1945). História Revista, Goiânia, v. 25, n. 2, p. 99–119, 2020. DOI: 10.5216/hr.v25i2.63642. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/63642. Acesso em: 17 jul. 2024.