Making the “Possible Game”: Reflections on Sport Pedagogy, Fundamentals of Team Sports and Sport Learning

Authors

  • Rubens Venditti Jr Unicamp, Metrocamp, Unasp, UnB
  • Marlus Alexandre Sousa Unicamp; UNB

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v11i1.1796

Keywords:

do Esporte, iniciação esportiva, jogo, ensino reflexivo

Abstract

This research work derives from the need to discuss the educational role of the physical education professional in sport learning and sport pedagogy. We have related sport pedagogy theories with the teaching of team sports. We have used the game as an instrument which is a fundamental teaching tool as well as a social opportunity, through its playful characteristics. Games can contribute to the development of ethical, social, and moral values, and to the building of metaphors that can establish relations between sport and life, making use of playfulness and reflexive teaching. Both concepts are fundamental to our theoretical foundation and bring more opportunities, choice, and reflections to our professional work.
Keywords: sport pedagogy – sport initiation – game – reflexive teaching

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rubens Venditti Jr, Unicamp, Metrocamp, Unasp, UnB

Graduado (licenciatura e bacharelado) em Educação Física na Faculdade de Educação Física da unicamp; Mestrado em Pedagogia do Movimento, na Faculdade de EF da UNICAMP; Linha de pesquisa de Aspectos Psicológicos do Movimento Humano e atualmente Aluno de Doutorado no mesmo departamento na Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor Universitário das Faculdades Metrocamp (Campinas) e UNASP (São Paulo) nas disciplinas Psicologia do Esporte,Educação Física Adaptada, Esportes Adaptados, Atividades Gímnicas e Pedagogia do esporte. Professor convidado e auxiliar em disciplinas e módulos de especialização; na UNicamp (Pedagogia do Esporte escolar), UNITAU (Educação Física Escolar), Treinamento ESportivo (Metrocamp) e Especialização à disTância (Unb-Brasília). Orientação de trabalhos de conclusão de cursos. Professor efetivo do estado de São Paulo (PEB II) em Educação Física Escolar no ensino fundamental de primeira a quarta série.

Marlus Alexandre Sousa, Unicamp; UNB

Profissional de Educação Física, graduado pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp); Pesquisador e Estudante de Especialização à distância pela Universidade de Brasília (UnB)

Published

2008-03-14

How to Cite

VENDITTI JR, R.; SOUSA, M. A. Making the “Possible Game”: Reflections on Sport Pedagogy, Fundamentals of Team Sports and Sport Learning. Pensar a Prática, Goiânia, v. 11, n. 1, p. 47–58, 2008. DOI: 10.5216/rpp.v11i1.1796. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1796. Acesso em: 3 dec. 2024.

Issue

Section

Seção Temática