Perspectivas atribuídas às relações entre corpo, saúde e lazer por professores(as) universitários(as) de Educação Física ao longo da trajetória docente

Authors

  • Roberta de Souza Gomes Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil robertaufrj92@gmail.com
  • Renato Cavalcanti Novaes Marinha do Brasil, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil rennovaes@hotmail.com
  • Silvio de Cassio Costa Telles Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil telles.ntg@terra.com.br
  • Alan Camargo Silva Colégio Brasil de Ciências do Esporte (CBCE), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil alancamargo10@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v27.80851

Keywords:

Educação Física; Professores universitários; Corpo; Saúde; Trajetória docente.

Abstract

The objective of this study was to analyze and understand how university Physical Education teachers from a public educational institution relate the themes of body, health and leisure throughout their professional careers. Using a qualitative approach, 11 semi-structured interviews were conducted with eight male and three female teachers, aged between 40 and 64, who graduated between 1970 and 1990. Thus, we can state that working conditions influenced the “weight gain” of teachers and that, despite not having time, they try to adopt so-called healthy habits.

Downloads

Published

2024-12-20

How to Cite

DE SOUZA GOMES, R.; CAVALCANTI NOVAES, R.; DE CASSIO COSTA TELLES, S.; CAMARGO SILVA, A. Perspectivas atribuídas às relações entre corpo, saúde e lazer por professores(as) universitários(as) de Educação Física ao longo da trajetória docente. Pensar a Prática, Goiânia, v. 27, 2024. DOI: 10.5216/rpp.v27.80851. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/80851. Acesso em: 6 jan. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais