“Pode até ser lésbica, mas precisa escrever essa palavra?”: uma revisão sobre produções acadêmico-científicas sobre lesbianidades e Educação Física

Authors

  • Maria Clara Elias Polo Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil mcepolo@gmail.com
  • Yara Maria de Carvalho Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil jose-miguel@usp.br
  • Jose Miguel Nieto Olivar Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil yaramc@usp.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v27.80189

Keywords:

Lesbian, Lesbianities, Physical Education, Revision

Abstract

 This manuscript aimed to search and present scientific productions that address lesbianities in scientific journals in the Physical Education area of ​​knowledge. We propose to select scientific journals whose scope clearly relates to the PE. After choosing the Journals (Qualis Capes A1 to B4), we searched for productions with the descriptors “Lesbian/s; Lesbianity/ies; Lesbophobia/s; Sapatão/Dyke; Lesbianism.” In 34 scientific journals selected,  we found only 4 scientific productions whose theme refers to lesbianities. Despite growing efforts and interest in channeling lesbian thought as a production practice of feminist movements, theoretical productions/ethical-political projects conceived by lesbian authors and/or researchers, occupy a timid space in the process of knowledge production in Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yara Maria de Carvalho, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil jose-miguel@usp.br

Professora Associada, Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo (EEFE/USP)

Jose Miguel Nieto Olivar, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil yaramc@usp.br

Professor do Departamendo de Saúde, Ciclos de Vida e Sociedade, Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo (FSP/USP)

Published

2024-12-18

How to Cite

CLARA ELIAS POLO, Maria; MARIA DE CARVALHO, Yara; MIGUEL NIETO OLIVAR, Jose. “Pode até ser lésbica, mas precisa escrever essa palavra?”: uma revisão sobre produções acadêmico-científicas sobre lesbianidades e Educação Física. Pensar a Prática, Goiânia, v. 27, 2024. DOI: 10.5216/rpp.v27.80189. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/80189. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos de Revisão