The teaching of motor skills and the critical pedagogies of Physical Education

in search of new educational perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v27.78019

Keywords:

Motor skills, Critical pedagogies, School Physical Education

Abstract

The study discusses the teaching of motor skills in the school environment, situating the debate from the epistemological and pedagogical turning point initiated by the critical pedagogies of Physical Education. It is guided by the following research problem: what are the pedagogical possibilities for dealing with the teaching of motor skills in the school field in dialog with the critical dimension of knowledge of bodily practices? The challenge is to discuss the teaching of motor skills in school Physical Education classes from a critical perspective. This is an initial study that seeks, through epistemological notes, to highlight the social, political and cultural nature of motor skills, bringing these reflections as a pedagogical possibility for Physical Education classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Harrison Souza Bezerra, Universidade Federal do Pará, Belém, Pará, Brasil harrisonbezerra@ufpa.br

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Pará (2016). É professor efetivo da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA) e mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da UFPA.

Renan Santos Furtado, Universidade Federal do Pará, Belém, Pará, Brasil renanfurtado@ufpa.br

Graduado em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Pará (UFPA) no ano de 2017. Especialista em Educação Física Escolar pela Escola Superior Madre Celeste (ESMAC) no ano de 2018. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPA (PPGED) no ano de 2019. Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPA (PPGED). Professor da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EAUFPA).

Published

2024-11-22

How to Cite

SOUZA BEZERRA, H.; SANTOS FURTADO, R. The teaching of motor skills and the critical pedagogies of Physical Education: in search of new educational perspectives. Pensar a Prática, Goiânia, v. 27, 2024. DOI: 10.5216/rpp.v27.78019. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/78019. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Revisão