Optional Physical Education classes in Technical High School: contradiction and devaluation

Authors

  • Ana Paula Guimarães Almeida PBH, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil ana.p.guimaraes@edu.pbh.gov.br
  • Ailton Vítor Guimarães CEFET, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil vitor.guimaraes@cefetmg.br https://orcid.org/0000-0001-9081-9324

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v27.76100

Keywords:

Physical Education., Technical Course., Legitimacy and Legality., Waiver of classes.

Abstract

This study aims problematize aspects related to the waiver of Physical Education classes in technical courses in Brazil, considering possible reflections in the current days of legislation that made the teaching of Physical Education optional. We can believe that the waiver of Physical Education classes in high school technical courses is linked to legislation that has delegitimized this discipline over the years. This legislation, although it has made this practice a compulsory curricular field, constituted it as optional in some cases and situations, giving way to doubts about its importance for the student's education. This research is a qualitative exploratory study whose instruments are documentary and bibliographic research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ailton Vítor Guimarães, CEFET, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil vitor.guimaraes@cefetmg.br

Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG), na Linha de Pesquisa Política, Trabalho e Formação Humana; Mestre em Tecnologia (Educação Tecnológica) pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG); Licenciatura Plena em Educação Física e Especialização em Lazer, ambos pela UFMG. É Professor Titular do CEFET-MG, integra o quadro permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Tecnológica (PPGET) da instituição e atua, principalmente, nas áreas de: educação, trabalho, tecnologia, educação profissional e tecnológica (EPT), educação física escolar e políticas públicas. Foi Editor Executivo da Revista Trabalho & Educação (2010-2018), publicada pelo Núcleo de Estudos sobre Trabalho e Educação (NETE), da FaE/UFMG, disponível em www.fae.ufmg.br/trabalhoeeducacao. Atualmente, é Editor Adjunto do periódico e lidera o Grupo de Pesquisa em Teoria e Metodologia do Ensino Tecnológico (PETMET), no CEFET-MG. Sua atuação na área de EPT tem como foco os processos educacionais da escola de EPT. Inclui ainda, nesse universo, elementos relacionados aos aspectos da formação humana, suas particularidades nas relações sociais estabelecidas e na construção social da realidade por meio dos recursos comunicacionais, fundados na ação humana transformadora e impulsionados pela ciência e tecnologia. No seu trabalho é possível identificar traços de sua atuação de origem, como músico/compositor, o que permite a introdução de elementos relacionados à sua produção artístico-cultural. Arte e cultura, em função disso, são elementos latentes que têm perpassado parte de seus interesses, naquilo que a interseção com o ensino e com a formação na EPT influencia e, por vezes, define nas relações sociais.

Published

2024-09-13

How to Cite

PAULA GUIMARÃES ALMEIDA, A.; VÍTOR GUIMARÃES, A. Optional Physical Education classes in Technical High School: contradiction and devaluation. Pensar a Prática, Goiânia, v. 27, 2024. DOI: 10.5216/rpp.v27.76100. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/76100. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais