Perception of high school students in relation to a proposal for teaching martial arts in Physical Education classes

Authors

  • Gabrielly Elisa Arndt Fritschi Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Marechal Cândido Rondon, Paraná, Brasil, gabrielly_mar@hotmail.com https://orcid.org/0000-0003-4446-538X
  • Arestides Pereira da Silva Júnior Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Marechal Cândido Rondon, Paraná, Brasil, arestidesjunior2000@yahoo.com.br
  • Daiana Machado Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Marechal Cândido Rondon, Paraná, Brasil, daiana.machado1@unioeste.bm.br https://orcid.org/0000-0003-2028-9932
  • Gabriela Simone Harnisch Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Marechal Cândido Rondon, Paraná, Brasil, agaby_@hotmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v27.74934

Keywords:

School Physical Education, Martial Arts, High School

Abstract

The aim of the study was to analyze the perception of high school students in relation to martial arts as a content in Physical Education classes. Therefore, the research was characterized as being of an applied nature, of the descriptive type, with the participation of 17 high school students. The research was carried out in two moments, the first one referring to the development of a pedagogical intervention on the content of martial arts, and the second one based on the application of a questionnaire. The results showed that 82% of the participants enjoyed a positive and pleasant practice and 94% of the participants stated that there was no violence in the classes. Thus, it is understood that the development of martial arts at school was configured as a mediator in the transformation of the appreciation of conceptions by the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabrielly Elisa Arndt Fritschi, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Marechal Cândido Rondon, Paraná, Brasil, gabrielly_mar@hotmail.com

Licenciada em Educação Física (UNIOESTE)

Arestides Pereira da Silva Júnior, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Marechal Cândido Rondon, Paraná, Brasil, arestidesjunior2000@yahoo.com.br

Possui graduação (licenciatura e bacharelado) em Educação Física (UNIOESTE). Mestrado em Educação Física pela (Universidade São Judas Tadeu) e doutorado em Educação Física (UEM). Professor do Colegiado de Educação Física Licenciatura Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Docente do Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - ProEF - Polo Unioeste.

Daiana Machado, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Marechal Cândido Rondon, Paraná, Brasil, daiana.machado1@unioeste.bm.br

Graduada em Pedagogia (UNICENTRO). Graduada em Tecnologia em Gestão de Turismo (IF-SP). Graduada em Educação Física (Universidade de Guarulhos).Mestre em Educação Física (Universidade São Judas Tadeu). Pós-graduada em Educação Física Escolar (UEPG-PR), em Educação Superior (IFSP-SP) e em Gestão Escolar (UNICENTRO-PR).  Docente do curso de Educação Física da UNIOESTE. 

Gabriela Simone Harnisch, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Marechal Cândido Rondon, Paraná, Brasil, agaby_@hotmail.com

Graduada em Educação Física - Licenciatura (UNIOESTE) e bacharelado (UNINTER). Especialista em Educação Física Escolar (UNINTER).Graduada em Pedagogia (UNICESUMar). Mestra em Educação Física (UNICAMP). Doutora em Educação Física (UNICAMP).  Docente do curso de Educação Física da UNIOESTE. 

Published

2024-04-17

How to Cite

ELISA ARNDT FRITSCHI, G.; PEREIRA DA SILVA JÚNIOR, A.; MACHADO, D.; SIMONE HARNISCH, G. Perception of high school students in relation to a proposal for teaching martial arts in Physical Education classes. Pensar a Prática, Goiânia, v. 27, 2024. DOI: 10.5216/rpp.v27.74934. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/74934. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais