The role of schools and Physical Education in the control of overweight and juvenile obesity from the perspective of teachers working in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v27.73421

Keywords:

Physical Education, Obesity, Adolescence, School

Abstract

This article presents the results of a quantitative research with a descriptive exploratory bias, whose objective was to analyze the perception of 22 Physical Education teachers (18 men and 04 women), working in higher education, about the role of school and Physical Education in controlling overweight and juvenile obesity. An adapted version of the Perceptions of Youth Obesity and Physical Education Questionnaire was used. The analysis of the data from the categories called perception of youth obesity, role of the school and role of Physical Education allowed inferring that teachers perceive the school as a potential space for the promotion of actions, such as the offer of curricular disciplines aimed at controlling the body weight. However, both the school and the teacher and their practice in Physical Education classes should not limit interventions to the treatment and control of juvenile obesity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jairo Antônio Paixão, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, Minas Gerais, Brasil, jairopaixao@ufv.br

Pós-doutorado pela Universidade Federal de Viçosa (2012). Doutorado em Educação pela Ibero-American University (2018). Doutorado em Ciência do Desporto pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (2010). Mestrado em Educação pela Ibero-American University (2018). Mestrado em Educação pela Universidade do Oeste Paulista (2005). Especialização em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (2005). Especialização em Orientação Educacional pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2002). Especialização em Pedagogia do Esporte pelas Faculdades Integradas AVM de Brasília (2014). Graduação em Pedagogia (Licenciatura) pela Universidade Federal de Viçosa (2002). Graduação em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal de Viçosa (1997). Atualmente é professor da Universidade Federal de Viçosa, MG. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa na linha de pesquisa Educação pública: sujeitos e práticas. Integra o Comitê de Ética em Pesquisas com Humanos da UFV. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas Pedagógicas em Educação Física (GEPPEF) no Curso de Licenciatura em Educação Física no Departamento de Educação Física na Universidade Federal de Viçosa, MG. Coordena o Programa Residência Pedagógica - Educação Física, Campus Viçosa, MG.

Augusto Fernandes Condé, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, Minas Gerais, Brasil, augusto.conde@ufv.br

Academico do Curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal de Viçosa.

Bolsista do GEPPEF – Grupo de Estudos e Pesquisas Pedagógicas em Educação Física - UFV.

Maria Teresa Sudário Rocha, Faculdade Presidente Antônio Carlos (UNIPAC), Conselheiro Lafaiete, Minas Gerais, Brasil, maria.rocha@unipaclafaiete.edu.br

Professora no curso de Educação Física da Faculdade Presidente Antônio Carlos (UNIPAC) Lafaiete. Coordenadora do Projeto de Iniciação Científica (PROBIC) - Percepções de Profissionais de Educação Física sobre o Treinamento Funcional e seus condicionantes para a saúde. Vice coordenadora do NESPI - Núcleo de Estudos e Pesquisa sobre Inclusão. Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Ouro Preto. Especialista em Neuropsicopedagogia pela Faculdade Metropolitana - SP. Especialista em Docência no Ensino Superior, pelo Instituto Pedagógico de Minas Gerais. Especialista em Treinamento Funcional para a Saúde e Condicionamento pela Facuminas. Especialista em Educação Física e Nutrição pela Faculdade Metropolitana - SP. Formada em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Ouro Preto. Bacharela em Educação Física pela Faculdade Claretiano. Graduanda em Pedagogia pela FAVENI.

Yasmin Cristina Souza da Silva, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, Minas Gerais, Brasil, yasmin.souza@ufv.br

Academica do Curso de Licenciatura em Educação Física da Universdiade Federal de Viçosa

Integrante do GEPPEF – Grupo de Estudos e Pesquisas Pedagógicas em Educação Física

 

Published

2024-04-17

How to Cite

ANTÔNIO PAIXÃO, J.; FERNANDES CONDÉ, A.; TERESA SUDÁRIO ROCHA, M.; CRISTINA SOUZA DA SILVA, Y. The role of schools and Physical Education in the control of overweight and juvenile obesity from the perspective of teachers working in higher education. Pensar a Prática, Goiânia, v. 27, 2024. DOI: 10.5216/rpp.v27.73421. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/73421. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais