CHILDREN’S INITIATION TO THE WATER POLO

THEORETICAL FOUNDATION AND PROPOSAL OF ACTIVITIES

Authors

  • Dieisson Vasques Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, dieissonvasques@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-0761-9765
  • Diego Paixão Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, diego.paixao@ufrgs.br https://orcid.org/0000-0002-2844-6245
  • Flávio Antônio de Souza Castro Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, souza.castro@ufrgs.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v24.68301

Keywords:

Water Sports, Teaching, Situational Method

Abstract

This study aims to propose theoretical and practical guidelines for the construction of a teaching methodologies for Water Polo (PAq). It intends to point out indispensable contents in the initiation to PAq for children (6 to 10 years old) and to present practical activities for the teaching-learning process through a narrative review of materials pertinent to the topic in the form of an essay. Clarity of language, practical relevance and representativeness of the item were assessed by three experts and the overall content validity coefficient was 0.91. The proposition of activities based on theoretical references can guide physical education professionals to expand the pedagogical range in a solid way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dieisson Vasques, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, dieissonvasques@gmail.com

Dieisson Machado Vasques

Último grau acadêmico: Graduação em Ensino Superior

Endereço Profissional: Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID), UFRGS. Rua Felizardo, 750. Jardim Botânico, CEP 90690-200. Porto Alegre, RS.

Contato: (51)981500359

Licenciado (2017) e Bacharel (2018) em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e atualmente mestrando em Ciências do Movimento Humano pelo Programa de Pós Graduação também da UFRGS. Atua nas áreas do treinamento físico, polo aquático e natação.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/5568616071433445

Diego Paixão, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, diego.paixao@ufrgs.br

Diego Andrades Paixão

Último grau acadêmico: Pós-graduação em Ensino Superior


Endereço Profissional: Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID), UFRGS. Rua Felizardo, 750. Jardim Botânico, CEP 90690-200. Porto Alegre, RS


Contato: (51) 982791849


Mestrando em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Especialista em Fisiologia Humana Aplicada às Ciências da Saúde pela Faculdade de São Vicente (FSV). Graduado em Educação Física pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). Atua nas áreas do treinamento físico, iniciação esportiva, esportes de invasão (futebol e polo aquático) e natação. Integra equipe multidisciplinar em reabilitação cardíaca.


Lattes: http://lattes.cnpq.br/4009061110039181

Flávio Antônio de Souza Castro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, souza.castro@ufrgs.br

Flávio Antônio de Souza Castro


Último grau acadêmico: Doutorado

Endereço Profissional: Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID), UFRGS. Rua Felizardo, 750. Jardim Botânico, CEP 90690-200. Porto Alegre, RS.

Professor Associado na ESEFID/UFRGS, onde lidera o Grupo de Pesquisa em Esportes Aquáticos. Desenvolve pesquisas principalmente nos seguintes temas: treinamento, biomecânica, fisiologia e pedagogia da natação e de outros esportes aquáticos.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/7358099699936458

Published

2021-07-26

How to Cite

VASQUES, D.; PAIXÃO, D.; ANTÔNIO DE SOUZA CASTRO, F. CHILDREN’S INITIATION TO THE WATER POLO: THEORETICAL FOUNDATION AND PROPOSAL OF ACTIVITIES. Pensar a Prática, Goiânia, v. 24, 2021. DOI: 10.5216/rpp.v24.68301. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/68301. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais