TRAINING EXPERIENCES OF THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP TEACHER IN PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • Ayla Cristine Gonçalves Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste
  • Adelar Aparecido Sampaio Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste https://orcid.org/0000-0003-4386-1364
  • Evandra Hein Mendes Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste
  • Arestides Pereira da Silva Júnior Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste https://orcid.org/0000-0003-0647-1930

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v24.65659

Keywords:

Estágio Supervisionado, Professor Supervisor, Docência, Educação Física

Abstract

The article aimed to present an analysis and discussion about the role of the Physical Education supervising professor, based on experiences and experiences in the execution of the supervised curricular internship in public schools in Marechal Cândido Rondon-PR. The research is characterized as exploratory with a qualitative and quantitative approach, with the questionnaire as the instrument for data collection. It was found that the teachers had good experiences in relation to the internship during their graduation and present a positive consensual assessment of its importance in teacher education. They also warned that they did not have specific training to work in this role, but highlighted their professional experiences as elements that enable them to exercise the role of supervising teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ayla Cristine Gonçalves, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste.

Adelar Aparecido Sampaio, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Possui Licenciatura Plena em Educação Física e Pedagogia, Mestrado e Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS. É docente do curso de Educação Física Licenciatura da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste.

Evandra Hein Mendes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, mestrado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina e doutorado em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado Uel - Uem pela Universidade Estadual de Londrina. É docente do curso de Educação Física Licenciatura da Universidades Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste.

Arestides Pereira da Silva Júnior, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Possui graduação em Educação Física - Licenciatura e Bacharelado pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, mestrado em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu e doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá. É docente do curso de Educação Física da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste.

Published

2021-10-01

How to Cite

CRISTINE GONÇALVES, A. .; APARECIDO SAMPAIO, A. .; HEIN MENDES, E. .; PEREIRA DA SILVA JÚNIOR, A. TRAINING EXPERIENCES OF THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP TEACHER IN PHYSICAL EDUCATION. Pensar a Prática, Goiânia, v. 24, 2021. DOI: 10.5216/rpp.v24.65659. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/65659. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais